fredag den 6. maj 2011

Bakkeløb - Sådan kommer du hurtigt i form

Bakkeløb er en effektiv måde at komme i form på, opbygge kropsstyrke og en jernhård vilje. Læs med om, hvorfor du bør droppe de lange ture og komme i gang med at bestige dine lokale bakker. 

De fleste bryder sig ikke om at løbe op ad bakker, fordi det er forbasket hårdt. Benene syrer til, lungerne brænder og synet begynder at flimre. Alt sammen på ganske få hundrede meter. Den slags får os hurtigt til at vælge de hyggeligt 5 og 10 kilometerture i stedet.

Men bakkeløb byder på så mange fordele, at du ikke bør snyde dig for denne træningsform, hvis du ønsker at øge din muskelmasse, øge din løbehastighed eller effektivt forbrænde kalorier.

Når du løber op ad en bakke bruger du din krop til at skabe en modvægt, som benene skubber sig frem med. Derfor arbejder benmusklerne hårdere for at skabe fremdrift op ad en bakke sammenlignet med løb på jævn terræn.

Hvad bakkeløb kan gøre for din fysik

Erfarne bakkeløbere udvikler en "hoppende" løbestil, hvor de løfter knæene og bevæger anklerne mere end andre løbere. De kommer helt op på tæerne og presser sig op ad. På sigt udvikler bakkeløberen en kraftfuld og elastisk løbestil, om almindelige løbere også kan bidrage af.

Bakkeløb træner lægmusklerne og lårmusklerne i at arbejde mere eksplosivt. Skridtlængden bliver længere og tiden mellem føddernes afsæt bliver mindre. Alle faktorer, der for den almindelige løbere kan være være ensbetydende med højere løbehastighed.

En anden effekt er øget muskelmasse. Herudover forbedres din mælkesyretolerance, balance og fodkoordinering.

Hvad bakkeløb kan gøre for din psyke

Bakker kan være intimiderende. I begyndelsen kræver det en del overtalelse at kæmpe sig op på toppen, men hver gang det lykkes, så skaber det en øget selvsikkerhed.

Man føler sig som en hård nyser, der sgu også klarer det næste. Man bider ubehaget i sig og gennemfører gang på gang selv om lungerne brænder og benene skriger efter en pause.Efter sådan en løbetræning er man ikke til at skyde igennem.

Hvordan kommer jeg i gang?

500 meters hyggetur op ad bakken
Du skal naturligvis have adgang til en bakke. Grundlæggende handler det om at løbe op ad bakken så hurtigt som muligt, og lunte ned, mens du restituerer til næste omgang. Om du så vælger at tage 2,5 eller 10 ture er mindre vigtigt.

Den bakke jeg selv bruger er ca. 500 meter lang og har en stigning omkring 4%. Jeg forsøger at løbe så hurtigt til toppen som muligt, og forsøger at slå den tidligere rekord hver gang. Når jeg ikke kan gøre det længere tilføjer jeg blot en ekstra tur og forsøger forfra.

Jeg tager løbeskoene med ned i træningsrummet, og afslutter min vægttræning med en tur op ad bakken.

I kan tro, at jeg glæder mig til den tur. Især på squatdage, hvor benene allerede før turen er godt syret til.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...