søndag den 1. maj 2011

Sund opskrift: Gulerrodssalat med mandler, æble og kokos

Heldigvis findes der et væld af velsmagende og sunde opskrifter for alle os, der gerne vil spise sundt og komme i form. Denne gang afslører jeg opskriften på en hurtig efter-trænings klassiker. Gulerrodssalat med mandler og kokos. Fyldt med sunde fedtsyrer, jern, A-vitamin og beta-karoten og kostfibre. 


Den klassiske gulerodssalat
Jeg sidder ofte og bladrer diverse dameblade, som Femina, Alt og hvad de nu hedder, igennem. Alle sammen har de et væld af sunde opskrifter, der kræver et festbatteri af køkkenmaskiner og en mindre lagerhal af ingredienser.

Jeg er sikker på, at de smager fantastisk. Men der er sgu da ingen, der har råd eller tid til at lave den slags mad daglig.

Derfor giver det meget mere mening at kigge på de sunde klassikere, der ernæringsmæssigt er helt i top og samtidig er til at lave i en travl hverdag.
Henne gang er det så gulerodssalaten, der får en plads i rampelyset.

Hvis du træner for styrke eller muskelmasse bør du supplere med et stort glas mælk eller spise lidt kød til.


Jeg plejer at bruge:

5-6 gulerødder
1 æble
En håndfuld mandler eller nødder
Kokosmel
Olivenolie
Evt. rosiner

Frem med rivejernet og riv gulerødder og æblet.
Herefter blandes de andre ingredienser i.

Bon Appetit 

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Først og fremmest; SUPERFED blog!!!! :-)

    Så til mit spørgsmål: Du skriver, at der er masser af jern i denne råkost? Hvad er denne kilde til jern? Jeg har problemer med at få nok jern gennem min kost, da jeg er vegetar (spiser dog æg og lidt ost) og glutenintolerant. Jeg træner meget og oplever ca. to uger om måneden en snigende hovedpine, som kommer i løbet af formiddagen og varer flere timer ud på eftermiddagen. Den hører som regel op, hvis jeg har træning om eftermiddagen/aftenen, men kan komme igen ud på aftenen, når jeg skal til at i seng. Hvad gør jeg? Spiser allerede masser af grønne grøntsager som broccoli, haricots verts og spinat, men hvis du har en god kilde til jern, så ville det være fedt!

    Mvh Mich

    SvarSlet
  2. Hej Mich,

    Tak for roserne. I ovenstående opskrift er det mandlerne, der står for jernindholdet. Mandler indeholder 3.7 milligram jern per. 100g.

    Hvis du leder efter fødevarer med højt jernindhold, så kan jeg anbefale fx alle grønne planter (jo grønnere, jo bedre), æggeblommer, tørret frugt, muslinger, bønner og linser. Nødder og frø - især sesam og græskarfrø er også gode.

    Dvs, at du bør tilsætte en masse frø og nødder til ovenstående opskrift.

    Det lyder spændende med din træning. Hvad træner du?

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...