mandag den 13. maj 2013

5 ideer til 250 kcal morgenmad.

De moderate fastekure er blevet populære og med god grund. Flere og flere forsøg viser, at fastekurene ikke blot er effektive måder at tabe sig på, men også gavnlige for vores sundhed. 


Hvis du ikke kender til 5:2-fasten, så blev den gjort populær af den britiske læge Michael Mosley i BBC programmet Eat, Fast and Live Longer. 5:2-fasten betyder, at du spiser normalt i 5 dage, og derefter har to dage, hvor du holder sig under 500 Kcal   

5:2-fasten er IKKE en sultekur eller en variant af de alternative detox-kure. Det er veldokumenteret vægttabs-strategi, som der er evidens for (bla. her fra Berkeley Universitet) kan give nedsat risiko for kræft, nedsat risiko for kredsløbssygdomme, forbedret kognitive evner og forbedret modstand over for Alzheimers syndrom.

Læs også: 5:2-fasten for begyndere 

Læs også: Fastekuren - sundt eller farligt?

Morgenmads-ideer på 250 kcal 

500 kcal er ikke meget, men erfaring viser, at de fleste finder det lettest at overholde fastedagene, hvis de spiser en let morgenmad og et let aftensmåltid. Væske kan drikkes som du vil, så længe det er energitomt - fx vand, light sodavand, te og kaffe. 

Jeg har ikke meget tid om morgnen, og derfor er ideerne ikke de store kulinariske projekter. Det er straight-forward morgenmad, som mætter og kan laves i en fart. Hvis du har mod på større projekter, kan jeg anbefale siden Cooking Light

Havregrød med hørfrø og rosiner. 

50 g havregryn med en teskefuld rosiner og et drys hørfrø er min favorit. Vand tilsættes i rigelige mængder og efter 2 min i mikroovnen er den klar. Drys med kanel. 

Rugbrød med skinkepålæg + gulerod 

To stykker rugbrød med kogtskinke og en gulerrod. Hurtigt og traditionelt. Det er desuden en god ide at få protein til morgenmaden, da flere undersøgelser peger på, at mange oplever en øget mæthedfølelse.

Grovtoast med ost og skinke + æble

To stykker ristet eller toastet grovbrød med en skive skinke og 30+ ost. Snup et æble til, og du er stadig under 250 kcal. 

Røræg med løg og squash + knækbrød 

Et helt æg og hviderne fra to æg steges på panden med en håndfuld hakkede løg- og squashtern. Serves med en skive groft knækbrød. 

Peanutbutter smoothie med bær 

Hånden på hjertet, så har jeg aldrig prøvet denne her selv. Men den ser spændende ud: 50 ml skummetmælk, en halv banan, en tsk. peanutbutter og en håndfuld friske eller frosne bær + isterninger. 

Kort fortalt: 

Morgenmaden er vigtig - selv på en 5:2-faste. Derfor anbefaler jeg at du afsætter halvdelen af dine daglige 500 kcal til morgenmaden. 

Tricket er at få protein og en masser fibre. Og det kan gøres ved at kombinere groft med grønt og en smule kød. 


Hvis du har gode ideer til morgenmad eller aftensmaden, så smid endelig en kommentar. 

14 kommentarer:

  1. Tak for de dejlige og lækre muligheder. Morgenmaden kan godt blive lidt rutinepræget så fedt med lidt inspiration:)

    SvarSlet
  2. Hej!
    Jeg er fast læser af din blog, og synes du skriver en masse spændende ting om vægttab, træning og sundhed :).
    Jeg ville høre, om du måske ville lave et indlæg om refeeddays, og om det egentlig er en god ide og hvorfor? Og hvordan det adskiller sig fra cheatdays. Jeg synes der står mange forskellige ting på nettet om det(mest i diverse fora), men det er lidt svært at finde hoved og hale i. Jeg sætter meget pris på at du gør brug af videnskabelige artikler, således at det ikke bare er en sludder for en sladder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Simone.

      Jeg er meget taknemmelig for forslag til artikler, så tak for det. Jeg har noteret spørgsmålet, og skal nok kigge på det.

      Slet
  3. Tak for indlægget. Jeg kunne også godt bruge nogle ideer til hvoran en 250kcal aftensmad kunne se ud nu vi er igang. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Og det er lige præcis titlen på næste artikel.

      Men kom endelig med flere ideer til kommende artikler.

      Slet
  4. Hej
    Jeg har et forslag til morgenmad med protein. Under 150 kcl.Jeg spiser 1 bæger Cheasy skyr med fersken/passionsfrugt, 0,3% fedt og 10stk vindruer.
    Smager som en dessert :-)

    SvarSlet
  5. Hvis man spiser 3 måltider i løbet af dagen kan 180 gr Cheasy vanilje Yoghurt (0,1% fedt) det er 72 kalorier, 36 gr grovvalset havregryn, det er 24 kalorier. Man kan hvis vil, putte havregryne på en pande og stege dem lidt(selvfølgelig uden fedtstof). Så knaser de med lidt ekstra smag :)

    SvarSlet
  6. Jeg spiser til morgen skyr med honning og musli - den musli jeg kan finde med højst kostfiberindhold.
    Ifølge shape up app giver det følgende udregning
    Cheasy skyr 210 g - 126 kcal
    Honning 6 g - 20 kcal
    Musli 20 g - 72 kcal ( jeg har ikke længere den originale varedeklaration, så det må blive på slum ift hvilken musli det er ;) )
    Det giver i alt 218 kcal - og det er utrolig mættende!!
    Skyr er genialt!

    SvarSlet
  7. Absolut favorit: Æg og bacon uden stegepande. Masser af god, mættende protein og 250 kcal.

    2 stk. muffinforme beklædes med i alt 3 stk. røget skinke (jeg fjerner fedtskiven fra skinken). En god skive tomat lægges i bunden af hver form. 2 æg, salt, peber og frisk basilikum røres let sammen med en gaffel og hældes op i muffinformene. Bager ved 200 grader i 15-20 minutter. Spises med en tomat on the side.

    Mange hilsner
    Mette

    SvarSlet
  8. Hej,
    Jeg sidder og overvejer om det kunne være en ide at prøve 5:2 kuren da jeg skal tabe mig 15 kilo. Jeg er begyndt at regelmæssigt motionere (hvilket jeg aldrig har jeg gjort før), så regner med at det med tiden vil give resultater, men vil gerne speede processen en smule op. Jeg synes denne her kur lyder rigtig super, især fordi man kan spise normalt det meste af ugen, så det lyder hverken farligt eller for krævene. Det eneste er, at jeg er en meget kræsen pige, hvilket kan gøre det svært at gå på "kur". Men læste her, at en af mulighederne til aftensmad kunne være en tunsalat, og da jeg er stor fan er tun, ville jeg høre om du mener, at det ville være i orden f.eks. at spise en dåse tun til morgenmad på fastedagene?

    SvarSlet
  9. Tricket ef at holde sig på den gode side af 500 kcal. Tun er et fint bud her, da proteinrige fødevarer mætter godt. Hvis du kommer på en god opskrift, så sig endelig til.

    SvarSlet
  10. Min erfaring med 5:2 faste og motion er at det er en god kombination. Før jeg begyndte på 5:2 kuren kunne jeg dårligt nok løbe en kilometer før jeg måtte stoppe op for at få luft, efter jeg havde været på kuren i få måneder og havde opnået et pænt vægttab, så kunne jeg lige pludseligt løbe 5 kilometer uden pauser.
    Samme år til DHL stafetten oplevede jeg at kunne gennemføre på 30 minutter (5km), det var aldrig sket hvis ikke jeg havde prøvet fastekuren!

    SvarSlet
  11. Jeg tænkte at der nok var en af jer, som ved om der er frugtstykker i Skyr med smag, fx Cheasy skyr med fersken/passionsfrugt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Der findes masser af frugtvarianter. Se fx her:

      http://www.arla.dk/Produkter/Brands/Cheasy/

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...