søndag den 19. maj 2013

5 ideer til aftensmad med 250 kcal

5:2 fasten er blevet en populær og med god grund. Det kan dog være svært at finde på lækre ideer til aftensmad med få kalorier. Her er mine fem bud på lette aftensmåltider med kun 250 kalorier. 



5:2-fasten, blev gjort populær af den britiske læge Michael Mosley, som havde et programmet "Eat, Fast and Live Longer" på den britiske tv-kanal BBC. 5:2-fasten betyder, at du inden for en uge har 5 dage, hvor du spiser normalt og 2 dage, hvor du holder dig under 500 Kcal. 

En vigtig pointe er, at fastedagene ligger ikke i forlængelse af hinanden.    

5:2-fasten er IKKE en sultekur eller en variant af de alternative detox-kure. Det er en veldokumenteret vægttabsstrategi, som der er evidens for (bla. her fra Berkeley Universitet) kan give nedsat risiko for kræft, nedsat risiko for kredsløbssygdomme, forbedret kognitive evner og forbedret modstand over for Alzheimers syndrom.

Læs også: 5:2-fasten for begyndere 

Læs også: 5 ideer til 250 kcal morgenmad


Aftensmad med 250 kcal

Som jeg skrev i artiklen 5 ideer til 250 kcal morgenmad, så er 500 kcal er ikke meget. Fastedagen føles lettere at gennemføre, når de 500 kcal fordeles ud på et morgenmåltid og et aftensmåltid. Væske kan altid drikkes ad libitum, så længe det er energitomt - fx vand, light sodavand, te og kaffe. 

Sammenlignet med morgenmaden, så kan det være svært at overholde de 250 kcal, når kæresten eller resten af familien sidder og spiser deres måltid. Tricket kan måske være, at du venter med din aftensmad, men selvfølgelig sidder med ved bordet og deltager i hyggen


Kyllingbryst med gulerod- og æblesalat. 

100 g kyllingbryst marineres med lidt olie og krydderier og steges i ovnen. Imens river du 200 g gulerødder (ca. 3 stk.)og et lille æble. Hvis du synes, at brystet bliver for tørt og du har en god pande, kan du forsøge at stege kyllingbrystet i mindre skiver på panden med så lidt olie som muligt.  

Kyllingbryst med salsasovs og oliven

100 g kyllingbryst skæres i tynde mundrettet stykker, som vendes i 2-3 spiseskefulde salsasovs (jeg brugte den medium stærke fra Rema1000). Steges herefter i en pande med en smule olie. Imens skærer du 4-5 grønne oliven i tynde skiver til pynt. For de sidste 100 kcal kan du vælge tre stk. groft knækbrød eller 25 g brune ris. 

Havregrød med hørfrø og rosiner. 

Jeg nævnte også havregrøden tidligere. Det er måske kedelig aftensmad, men jeg har svært ved at finde nogen 250 kcal ret, der mætter så meget. 50 g havregryn med en teskefuld rosiner, lidt salt og et drys hørfrø. Vand tilsættes i rigelige mængder og efter 2 min. i mikroovnen er den klar. Drys med kanel. 


Tunsalat

100 g tun i vand indeholder omkring 100 kcal, og så har vi 150 kcal tilbage til salaten. Det kunne fx være 100 g af salat, agurk, bønnespirer, rød peber og rødløg. Og så er der endda plads til en skefuld olieeddike-dressing

Grøntsager med dip og en skive ristet rugbrød. 

Et par store spiseskefulde salsasovs og creme fraise-dip tager ca. 50 kcal. Og vi har derfor 200 kcal tilbage til grønstagerne. 200 g af gulerødder, agurk, grønne asparges og en skive ristet rugbrød med lidt smør. 

Image: http://hotsaucecolina.com/


6 kommentarer:

  1. Hvis man skal spise alle kalorierne morgen og aften, hvad skal man så leve af i løbet af dagen?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ingenting - det er pointen med faste.

      Slet
    2. Drikke vand kaffe the

      Slet
  2. Hej. Jeg er en kvinde på 40 år, der i en periode har spist LCHF, hvilket jeg er super glad for. Dog gør min alder og dét at jeg er kvinde, at det tager lang tid at tabe mig bare lidt (4 kg på 3 måneder) og jeg ha ca 18 kg tilbage at tabe, som er kommet pga antidepressiv medicin. Til morgenmad får jeg altid en LCHF-kaffe, bestående af 3 dl kaffe, 2 rå æg, et skvæt føde og 2 spsk økologisk kokosolie - blend og UHMMM! Jeg er nemlig elendig til at få spist morgenmad, men dette kan jeg få ned. Ville denne kaffe kunne bruges på mine fastedage? Forsøger at udregne kalorierne på den, men til hverdag giver den en strålende mæthed i 5-6 timer. På LCHF plejer man jo ikke udregne kalorier og jeg har aldrig før prøvet at være på en decideret diæt, men er totalt hooked på 5:2, som jeg dog regner med i starten vil være en 4:3 for mit vedkommende, for at få et ordentligt vægttab skudt igang - stadig på LCHF de andre dage, da det har SÅ mange fordele, i forhold til mine skavanker - har færre daglige fibromyalgi-smerter og har det mentalt bedre. Min candida er død og jeg har det mentalt meget bedre.. Hvad er dit råd? Mvh Henriette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan desværre ikke svare på spørgsmålet, da jeg ikke kender ret meget til LCHF-diæten.

      Jeg er dog betænkelig ved, at du vil være på to diæter samtidig. Det fører sjældent noget godt med sig.

      Hvorfor ikke holde dig helt til LCHF, hvis du er så glad for den? 5:2-fasten er på ingen måde magisk eller bedre end andre diæter, det er blot en anden måde, som måske passer bedre for visse mennesker.

      Slet
  3. Jeg er gået igang med 5-2 kuren, og har været på den i snart 14 dage, og det går fint med at faste, blot får jeg lidt hovedpine, men jeg drikker så lidt mere vand. Mærkeligt nok er jeg faktisk ikke så sulten på de andre dage, så det er helt fint med mig, skal smide 5 kg og på de 3 fastedage er der røget 1,5 kg, så jeg er så glad.jeg går til zimba, og cirkeltræning 2 gange om ugen og jeg er 69 år, Hej fra mig

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...