søndag den 22. april 2012

Sådan fjerner du slapt maveskind

Mange danskere lider af løst eller slap hud på kroppen. Ofte som resultat af en slankekur, hvor vægttabet er sket lidt for hurtigt. Denne artikel kigger på, hvorfor huden bliver slap, hvordan du kan komme af med den løse hud og hvilke andre strategier, du kan bruge.

 
Vi ved alle, at vægttab kræver målrettethed og viljestyrke, og lige præcis derfor er det også en skuffelse af rang, når målvægten er nået, og maven eller bagsiden af armene stadig hænger.

Heldigvis findes der gode metoder til stramme den løse hud op – uanset om den findes på maven, armene eller under hagen.

Hvad skyldes løs hud?

Huden kan miste dets elasticitet af flere grunde. Den mest almindelige grund til, at huden bliver slap og træt er aldersrelaterede forandringer. Indholdet af collagen- og elastinfibre formindskes, og ved 40-års alderen er kun halvdelen af den elastin, som var til stede ved fødslen, væk.

Sollys er fjende nummer to. UV-stråling ødelægger huden og gør de aldersbetonede forandringer markant mere tydelige. Dette gælder også for kunstig solariesol.

Der kan siges meget dårligt om rygning, og her er endnu mere. Rygning er med til at gøre slap hud, rynker og grålig hudglans mere udtalt. Selv hos rygere i tyverne kan der konstateres begyndende ansigtsrynker.

Til sidst, men ikke mindst, er der løs hud som resultat af et vægttab. Især store vægttab over en kort periode kan få huden til at hænge. Dette er desværre også en bivirkning, som svært overvægte, der har fået en gastrisk by-pass operation oplever.

Årsagen til, at vægttab kan give hængehud, er kort fortalt, at huden ikke har tid nok til at tilpasse sig den nye kropsform, og der, sammen med det mistede fedt, er forsvundet nogle af de elastiske komponenter, som huden er afhængig af for at kunne være smidig og stram. 

Hvordan undgår jeg løs hud?

Alderen i sig selv kan du ikke gøre meget ved – men du kan fokusere på at have en livsstil med masser af motion, sund kost og nok søvn. Huden er et levende organ lige som hjertet, og afspejler din levevis præcis som resten af kroppen. Kost med et højt indhold af fiskeolier synes i øvrigt at kunne forbedre hudens elasticitet.

Solen giver et fint lys og varmer dejligt, men derudover kan der ikke hudmæssigt siges meget godt om den. Sørg for at bruge solcreme og hold dig langt væk fra solarier. Og husk at bruge solcremen rigtigt.

Der er absolut ingen gode grunde til at ryge, så lad være.

Pas på med at tabe dig for hurtigt. Af årsagerne tidligere nævnt, skal du satse på at tabe dig et halvt til et helt kilo om ugen. Tag det derfor stille og roligt og gå efter det lange træk frem for de hurtige quick-fix kure. Huden har brug for tid til at kunne tilpasse sig din nye størrelse.

Hvordan kommer jeg af med min løse hud?

Jeg er overbevidst om, at de fleste tilfælde af løs hud, slet ikke er løs hud. Tværtimod er der tale om for meget subkutan fedt dækket af hud. Det subkutane er fedtlaget lige under huden, og denne type af fedt er løsere og mere blødt og let at forveksle med hud.

Jeg siger ikke, at der ikke findes tilfælde af overskydende eller løs hud. Selvfølgelig gør der det, men jeg har bare aldrig set en person med lav fedtprocent have løs hud. Og derfor tror jeg, at for meget subkutant fedt må være forklaringen på de fleste af tilfælde af ”slapt maveskind”.

Og set i det perspektiv er løsningen at komme af med det overskydende fedt.

Jeg vil have dig til at tabe dig yderligere samtidig med, at du skal styrketræne. Og med styrketræning, så mener jeg, at du skal løfte tungt og intensivt. Og kvinder skal træne præcis som mænd.

Ideen er, at vægttabet får has på det overskydende hudfedt, mens den tunge vægttræning er med til at øge din muskelmasse. Den øgede muskelmasse gør, at din slappe hud til at synes faster og mindre løs.Plus, at dit stofskifte stiger og gør det lettere at holde vægten fremover.

Og selv om det kan virke ubehøvlet, så er jeg nødt til at understrege, at styrketræningen skal være hård, før det batter noget. Læs eventuelt artiklen ”6 tegn på, at du ikke træner hårdt nok”.

Der findes både slankekure og træningsprogrammer her på bloggen lige til at printe ud og bruge. Men har du spørgsmål, så smid en kommentar.

Opsummering  

Min påstand er, at slap hud ofte ikke er overskydende hud, men en øget mængde af subkutan fedt og manglende muskelmasse, der er skyld i problemet. Løsningen er derfor genopbygning af muskelmasse via tung træning og forsat fedtreducering.  

Del gerne denne artikel med venner og bekendte, ligesom du er velkommen til at bruge den på egen blog eller hjemmeside.

19 kommentarer:

  1. jeg fødte for 1½ år og tog 30 kg på under min graviditet. Mit maveskind er ikke så fast som før jeg blev gravid, selv om jeg har tabt mig igen. Synes din holdning er provokerende og fantastisk. Så jeg vil træne hårdere for at få strammet det sidste op ;-)

    livetstrae.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan skal det nemlig lyde, Gitte.

      Jeg er sikker på, at du får hurtige og gode resultater med den holdning.

      Har du fundet et godt træningsprogram?

      Slet
  2. Jeg tænkte på om du ikke kunne komme med nogle gode forslag til frokost måltider / madpakker. Lige som du tidligere har givet gode eksempler på nem morgenmad.

    Det kunne jo være du havde nogle gode erfaringer om hvad der giver god energi og så man kan holde sig mæt til et godt stykke efter frokost også.

    Hilsen line :)

    SvarSlet
  3. Tak for ideen. Den vil jeg helt sikkert bruge i en fremtidig artikel - indtil da kan du måske kostforslagene i disse artikler:

    http://sundhedoglivsstil.blogspot.com/2011/02/tips-til-tynde-teenagere.html

    og

    http://sundhedoglivsstil.blogspot.com/2010/12/trt-af-at-vre-tynd-anden-del-med.html

    SvarSlet
  4. Du skriver altid, at kvinder skal løfte tung - ligesom mænd. Det passer også ind i min trænings-ideologi.
    Dog har jeg det problem, at især mine skuldre er lettere hypermobile og min lænd bøjer meget. Har du nogle råd til, hvordan jeg kan træne efter disse forhold, så jeg stadig passer på min krop?
    Fantastisk blog forresten! Det har jeg vist ikke fået sagt før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maiken,

      Jeg er ikke ekspert, så du skal tage mit råd med et gran salt.

      Så vidt jeg husker, at er det en fordel at træne muskulaturen omkring de hypermobile led. Dvs, at det bør være fokus for dig at have stærke skuldre og lænd. Når det så er sagt, så er hypermobile led meget forskellige lige som det er forskelligt, hvor hypermobile leddene er.

      Umiddelbart er den sikre løsning at bruge træningsmaskiner ved din skulder og rygtræning, hvis du vil benytte dig af tungere vægte.

      Men tag en snak med din fysioterapeut for en sikkerheds skyld.

      Slet
  5. Denne løsning giver i mit hoved set ingen mening. Da jeg selv har dette problem, og har styrke trænet meget hårdt, 4 gange om ugen, i 1 år. Jeg går meget op i min styrketræning, og har ikke valgt at gøre dette pga huden.
    Det du siger at man skal tabe sig yderligere samtidig med at man styrketræner, så man kan tabe sig på samme tid som man øger sin muskelmasse, er fysisk umuligt.
    For at øge muskelmassen skal man nemlig leve i kalorieoverskud, og for at tabe dig, skal du leve i kalorieunderskud. Ellers vil det være den minimale effekt du får ud af dette, og vil derfor være dumt. Det eneste du vil få ud af det er styrke (hvis du træner rigtigt).

    Derudover kan man ikke bare starte med at træne hårdt (slet ikke i 35+ aldrene), man skal starte lige så stille op - ellers vil det skade mere end gavne, så det vil være en meget lang process.

    Lige nogle kritiske syn.

    SvarSlet
  6. Tak for kritikken, som altid er meget velkommen.

    Det skægge ved denne diskussion er, at jeg selv stod for dit synspunkt nogle år siden (altså at hypertrofi kræver energioverskud).

    Tilgengæld fik jeg måsen på komedie, da en anden debattør fremviste så megen evidens på det modsatte, at jeg måtte indse min fejl. Og lige præcis derfor, holder jeg fast ved min påstand om, at muskelvækst ikke kræver et energioverskud - og derfor godt kan udvikles under en diæt.

    At det så ikke er den optimale måde at skabe muskelvækst på er en anden diskussion.

    Jeg tager selvfølgelig gerne debatten her med dig også, hvis du begynder med at hende evidens for at muskelhypertrofi kræver energioverskud.

    Og mht. til krikken om, at man ikke kan begynde med at træne hård, så er jeg igen uenig. Begrebet "hårdt" er relativt. Det vil sige, at en kvinde på +35 sagtens kan træne "hårdt", men naturligvis ikke som en ung mand på 20.

    Det handler om at komme ud af komfortzonen for at skabe den fysiologiske tilpasning, som i daglig tale kaldes "at komme i form".



    SvarSlet
  7. Spændende syn på overskydende hud. Er klinisk diætist studerende, og vejleder pt patienter der har fået foretaget Gastric bypass operation. Så kunne virkelig godt tænke mig at få noget mere info vedr dette. Har du nogle kilder? Evt vidner som har prøvet det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Maria.

      Jeg har lænket til et par kilderne i ovenstående artikel. Du kan se, at de er markeret med blåt.

      Om metoden med forsat vægttab og træning med henblik på øget muskelmasse rent faktisk virker er udelukkende en påstand, som jeg også skriver i opsummeringen.

      Til gengæld synes jeg, at alt taler for, at der er noget om snakken. Igen nævner jeg argumenterne ovenfor.

      Men det er bestemt en spændende diskussion, og jeg hører gerne fra dig, hvis du har kritik.

      Slet
  8. Jeg har fået to børn, og har taget rigtig meget på begge gange, og min mave var vildt stor begge gange. (så den hænger meget)
    Jeg har så tabt mig omkring 17 kg på et års tid og mangler vist kun omkring 7 kg før jeg er helt tilfreds igen:-) jeg kan selv se, at der selvfølgelig er overskydende hud, men også det fedtlag du skrev om, men ligegyldigt hvor mange mave/ryg øvelser jeg laver, hjælper ikke en s*** og min mave hænger lige så meget som hele tiden. Jeg har hoftedysplasi, springhofte og slidgigt i hoften og jeg kan derfor ikke styrketræne og dyrke motion, hvor jeg har meget belastning og i lang tid nok, til at pulsen kommer op:-(
    Min fysioterapeut anbefaler en operation, så det kommer væk, og derefter kan måske trænes mere. Men er det virkelig det eneste der kan gøres?? Hilsen en mor til 2, og kun 25 år:-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for indlægget.

      Du skal naturligvis rette dig efter anbefalingerne fra din sundhedsprofessionelle. Når det så er sagt, bør du muligvis få en fysioterapeut mere indover for det lyder mystisk, at du slet ikke må motionere.

      Træning i maskiner kunne fx være en mulighed, hvis du ønsker at mindske eller kontrollere belastningen på visse dele af kroppen.

      Du har desuden forsøgt at punktslanke med de mange mavebøjninger og det er dømt til at mislykkedes, som du har opdaget. Læs eventuelt min artikel om punktslankning, hvis du havde uddybede hvorfor.

      Jeg har svært ved at rådgive dig, da jeg ikke kender dine diagnoser og omfanget af dem. Jeg kan kun opfordre dig til at i tiltage færre kalorier og forsøge at finde frem til en motionsform, som du kan holde til.

      Slet
  9. Jeg har det også lidt svært ved at forholde mig til dit synspunkt. Jeg er 37 og fødte mit tredje barn for 7 måneder siden og er allerede nede på min før-graviditets vægt, dvs 55 kg og har et BMI på 20.45. Selvom jeg ikke har haft noget slap hud på maven efter de 2 første fødsler, er der kommet noget denne gang. Jeg vil vove at påstå at slap hud ikke altid skyldes fedme - tror simpelthen ikke på at det ville være sundt for mig at tabe mig yderligere... Det kunne dog alligevel være skønt at komme af med den overskydende hud på maven (på en naturlig måde). Har du et bud på det? Eller er min hud simpelthed blevet for gammel til at trække sig sammen igen?.. mvh Laura

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren,

      Det er ganske rigtigt altid en god ide at være kritisk overfor artikler, der har et anderledes synspunkt.

      Jeg mener dog, at der er belæg for min påstand om, at de fleste tilfælde af slapt maveskind er for høj en fedtprocent.

      I den sammenhæng er BMI-tallet som du referer til ikke særlig bevendt, da det ikke angiver din fedtprocent.

      Prøv at læse mine kildeangivelser igennem.

      Mht. til en naturlig tilgang til at fjerne det sidste fedt, så er det præcis, hvad jeg forslår i artiklen ovenfor.

      Slet
  10. Hej mit navn er micki. Jeg står i et problem omkring vægttab og opbyggelse af muskel masse. Jeg har tabt mig 21 kilo. Og har det folk kalder subtants fedt eller lign. Det virker som ud, som bare ikke vil på plads. Jeg synes selv jeg har rimelig meget markeret over det hele osv. Mit spørgsmål er, kan jeg skrue mine kalorier op på et overskud på MAKS 500 om dagen. Ikke pizza men sunde ting. Selvfølgelig stadig en gang imellem. Ville sætte pris på et fornuft svar da jeg står på bar bund her?? Det skal lige siges jeg er 183 og vejer nu 77 kilo. Tidligere 97,7 :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren,

      Det er et klassiske dilemma at ville opbygge muskelmasse samtidig med, at man vil tabe sig. Teoretisk set kan det lade sig gøre ved at styrketræne og samtidigt være i energiunderskud.

      Men det er langt fra optimalt.

      Jeg ville nok træne efter muskelmasse og have et lille energioverskud i en periode. Herefter tage en periode med underskud for at skære i fedtprocenten.

      Slet
  11. Super god artikel.
    Jeg har i alt tabt 70 kg +. Har lidt løs hud ja, men slet ikke i nærheden af at der er begrundelse for operativt fjernelse. Jeg fik en en gastrisk by-pass operation for 4½ år siden. De sidste 1½ år har jeg trænet. Jeg træner her hjemme 3 gange om ugen ca. 30 min. Det lyder måske ikke af meget, men det er 30 min med høj intensitet.
    De første 8 uger med træning "tabte" jeg 12 cm i talje mål!! 1½ cm om ugen uden egentlig vægt ændring. Fik simpelthen "bare" strammet op.
    Jeg bliver nogle gange spurgt hvorfor mine muskler er så tydelige, når nogle træner i årevis uden det kan ses. For høj fedtprocent, plejer jeg at sige.
    Jeg har lige kigget rundt på flere artikler, kan bestemt godt lide din indstilling til krop og træning :)
    Keep up the good work.

    SvarSlet
  12. Hvis du har ret, bliver jeg glad :) .. har været bekymret for om jeg kunne få en nogenlunde pæn mave efter min sidste og 3. graviditet. Har været længe om at komme i gang med at tabe mig. Men har nu ind til videre tabt ca. 25 kg. mangler stadig 15, og kan se at min maveskind "krøller" meget. .. så jeg må i gang med at styrketræne :)

    SvarSlet
  13. Hej.

    Jeg har på det seneste tabt 23 kilo ved hjælp af sund kost og motion, for det meste løb. Jeg har lidt slap hud på maven og synes jeg har prøvet lidt af hvert uden resultat. Jeg kan godt følge din teori og er villig til at prøve, men ved du hvor lang tid der går før man begynder at se resultater? Min slappe hud er efter en graviditet. Er der evt noget man kan spise eller drikke som kan hjælpe ved siden af styrketræningen med at stramme op?

    Hilsen G-

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...