lørdag den 9. april 2011

I form med trampolin

Sandsynligt er det, at du har trampolin stående ude i haven. Men er du også klar over, at trampolinen er et perfekt træningsredskab for alle, der vil forbedre deres styrke, balance og kondition? Det bedste er, at trampolinen ikke føles som træning. Og hvad er bedre, end når træning er sjovt? Læs med og find ud af, hvordan du kan bruge trampolinen til at komme i form. 


Kom let i form med trampolinen
Trampolinen blev opfundet tilbage i 1934 af to universitetsstuderende fra Iowa. George Nissen var hans makker Larry Griswold var begge gymnaster, og de havde længe gået og luret på det sikkerhedsnet, trapezkunstnerne brugte i cirkus.

Traditionelt set er trampoliner også blevet brugt af gymnaster og atleter til at træne koordination, og selv om det ikke kræver noget særligt talent for at kunne hoppe på en trampolin, kan det tage en rum tid, før man bliver vant til at hoppe og lande effektivt.

Som musklerne styrkes vil du kunne hoppe højere og højere. Din kropskoordination og balance bliver også bedre, og dit udbytte af træningen bliver større. En tommelfingerregel er, at jo højere du hopper, jo hårdere bliver træningen for kroppen

Trampolinen er et godt træningsredskab for mennesker med ledproblemer grundet affjedringen i trampolinen. Der er ingen hårde stød og ledkapslerne udsættes ikke for så hård belastning som ved fx på et løbebånd. Trampolinen er derfor en oplagt måde at komme i form på for alle uanset form og alder.

Trampolinen som opvarmning til styrketræning

Jeg bruger selv vores trampolin som opvarmning inden min styrketræning. Min oplevelse af denne type opvarmning er, at det er en god måde at få varmet muskelkorsettet og leddene op. Jeg begynder helt traditionelt med små hop og udvider det til en hoppen frem og tilbage og bagefter til til siderne. Stille og roligt øger jeg højden og afstanden mellem nedfaldspunkterne. Jeg kan næsten ikke lade være med også at lave forskellige hop på maven, ryggen og lignende. Det er uden sammenligning den sjoveste måde at få pulsen op på, jeg kender.

Hvordan skal jeg så træne på trampolinen?  

Jeg er hverken springgymnast eller cirkusartist, og vil derfor tillade mig blot at henvise til en af Danmarks bedste skiløbere Anja Bolbjergs artikel "Sådan hopper du dig i form" om trampolintræning. Hun har desuden skrevet skrevet andre artikler om samme emne som fx Seks gode trampolinøvelser og Sådan undgår du trampolinuheld.

Som altid bør man begynde stille og roligt med træningssessioner af 10-15 min og arbejde sig op til længere perioder. Det er oplagt at arbejde med intervaltræning og lave en progression (øge sværheden) ved at hoppe højere og højere.

Har du mod på at øve de sværere øvelser på trampolinen som saltoer og lignede, så findes der et væld af videoer på nettet. Et godt udgangspunkt for nysgerrige er Ehow.com's side om trampolin tricks.

Jeg håber, at du kunne lide artiklen og lad mig endelig høre om dine oplevelser med trampolintræningen. Måske har du mod på at tage et par billeder fra din træning, som du vil dele?

Image: Vlado / FreeDigitalPhotos.net


1 kommentar:

  1. Hi there, I want to subscribe for this website to get latest updates, so where can i do it
    please help.
    My webpage :: Big Mouthfuls

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...