torsdag den 28. april 2011

Skriv dig fri for stress og bekymringer

Vidste du, at dine bekymringer og problemfyldte relationer er med til at gøre dig syg? At længerevarende bekymringer er lige så skadelige for dit hjerte som rygning eller overdreven indtag af alkohol. Heldigvis findes der en teknik, der kan hjælpe med at få mentalt ryddet op, og derved mildne stress og depressioner. Faktisk taler megen ny forskning for, at den slags øvelser burde prioriteres lige så højt som din daglige motion og sunde kost.


Jeg hørte forleden en podcast fra P1s Videnskabens Verden, hvor lektor Rikke Lund fra Institut for Folkesundhedsvidenskab udtalte, at " store bekymringer er lige så slemt for ens hjerte, som hvis man ryger eller drikker for meget". Den kommentar studsede jeg lidt over.

Slæber du rundt på mental dødvægt?
Den psykiske dimension ved sundhed bliver alt for ofte overset efter min mening. Det kommer slet ikke bag på mig, at forskerne begynder at kæde fysiske sygdomme sammen med bekymringer, uafklarede følelser og mistrivsel.

På mange måder giver det ikke mening at kaste sig ud i alverdens træningsprogrammer og bøje sig bagover for at spise sundt, hvis alt ens mentale overskud er bundet i gamle konflikter og uafklarede hændelser.

Måske er det endda forklaringen på, at så mange mislykkes med deres træning og kostomlægninger?

Skriv dig fri for stress og bekymringer

Professor ved psykoonkologisks forskningsenhed ved Århus Universitet, Bobby Zachariae forslår, at man kan forlige sig med det uafklarede ved hjælp af en skriveteknik, der hedder expressive writing.

Forskningen bag denne skriveteknik er massiv og veldokumenteret. Og blandt de mange gavnlige virkninger finder jeg især det især spændende, at der er påvist et forbedret udbytte af træning (sporting performance), forbedret humør, forbedret lunge- og leverfunktion samt færre sygedage fra arbejde.

Og så kræver det kun, at man sætter sig ned og ærlig og redeligt skriver om en specifik konflikt eller hændelse, som man mener går en særlig på i 30 min 3-4 gange ugentligt.

På mange måder minder det egentlig som at føre en logbog eller dagbog, hvor tanker tages op til refleksion.

Ideen bag øvelsen er, at de hændelser som binder en masse mental energi i hverdagen, og som er kædet sammen med fysiske tilstande, mister deres virkning eller formildes, når de tages op til refleksion.

Når erindringen af en hændelse ikke længere er koblet sammen med en følelse, så bliver den netop bare til en erindring.

Hvordan gør jeg det så?

Instruktionen som forsøgspersonerne fik, inden de skrev, lød nogenlunde sådan her:
Inden for de næste fire dage, vil jeg gerne, at du nedfælder dine allerdybeste tanker og følelser om den mest traumatiske hændelse i hele dit liv, eller en anden ekstrem vigtig følelsesmæssig hændelse, der har påvirket dig og dit liv. Du skal virkelig forsøg at give slip og undersøge dine inderste følelser og tanker. 

Måske forbinder du emnet med nogle relationer til andre, inklusiv forældre, venner, elskere eller slægtninge. Måske til din fortid, fremtid eller nutid, eller en person du har været, gerne vil være eller den, du er nu.

Du må gerne skrive om samme tema flere gange eller vælge et nyt. Det du skriver skal ikke læses af andre, og stavning, grammatik og ordlyden er irrelevant. Den eneste regel er, at du skal skrive kontinuerligt, indtil tiden er gået
Som en del af din træning - mental træning.

Personlig forsøger jeg at bruge et kvarter et par gange om ugen på at skrive om de hændelser, som jeg mener binder min mentale energi. Det er ingenting fancy overhovedet.

Det vil sige, at af samme årsag som jeg bruger tid på min træning og kost, så forsøger jeg at bruge expressive writing, som et redskab til at øge min sundhed og velvære.

Jeg nægter simpelthen at bære rundt på mentalt dødvægt, og hvis det her kan hjælpe, så kan det kun gå for langsomt.

.

2 kommentarer:

  1. Jeg fandt lige den her: Hvad er stress og behandling af stress, på en psykologs hjemmeside. Jeg synes det er meget interessant. Behandling af stress

    SvarSlet
  2. Tak for kommentaren og artiklen. Jeg tager altid gerne imod relevant littertaur med kyshånd!

    Mvh
    M.Hansen

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...