mandag den 25. juni 2012

Prøv noget nyt i 30 dage

Bliver du rastløs i hverdagen? Har du en fornemmelse af at være kørt fast? Tiden flyver forbi, og alligevel er det er svært at huske dagene fra hinanden. Læs med og få en sjov og simpel løsning på at skabe variation i hverdagen.


Som familiefar, der oplever jeg, at tiden flyver af sted. Faktisk så hurtigt, at jeg kan blive helt trist over, hvor lidt jeg kan huske af de dage som pludselig er væk.

Jeg tror, at det skyldes, at alt for stor en del af min hverdag er rutinetid. Det vil sige tid, der går med rutineophaver som fx rengøring, træning, madlavning o.s.v.

Der er som sådan ikke noget galt med de opgaver. Jeg huske dem bare ofte ikke som noget specielt. Resultatet er, at de siver i baggrunden og glemmes.

Og det er faktisk skræmmende, hvor mange af mine hverdage, jeg ikke kan huske.

Hvad lavede du for eksempel i foregårs eller i sidste uge?

Prøv noget nyt i 30 dage

Forleden så jeg et foredrag på TED: Ideas worth spreading , hvor en fyr ved navn Matt Cutts havde en temmelig genial måde at komme den grå hverdag til livs.

Ideen er ganske enkel: Tænkt på noget, du altid gerne har ville og prøv det i de næste 30 dage. Det viser sig nemlig, at 30 dage er en meget passende tid til at tillægge sig en ny god vane eller slippe af med en gammel.

Matt Cutts fortæller, at månederne pludselig var til at huske fra hinanden, og han blev meget mere bevidst om at ikke blot at "smøle" tiden væk på rutine. Han fortæller, at han foreksempel to et billede hver dag i en månede, og han husker stadig præcis, hvad han lavede alle de dage.

Med tiden har han taget fat på større og større udfordringer, og det har gjort ham så eventyrlysten, at han fik mod på at bestige Mt. Kilimanjaro.

Se foredraget her:

Hvad kan jeg så bruge det til?

Træningsmæssigt kunne det være at bruge bilen så lidt som muligt i 30 dage. Måske løbe dagligt eller spise mere grønt. Der er et utal af muligheder.

Hele ideen er, at det er langt lettere at tillægge sig en ny vane end det er at lægge en gammel fra sig.

Jeg har selv hevet min gamle akkustiske guitar frem igen og spiller nu et kvarters tid hver aften. Det er super hyggeligt, og skulle det kun blive ved de 30 dage, så har det i hvert fald været 30 hyggelige aftener.

Men jeg tager mig selv i at gå og spekulere på, hvad jeg egentlig har lyst af nye udfordringer - og det kan man da godt kalde at være mere nærværende i hverdagen, ikke?

Flere lignende indlæg?

Hvis du er interesseret i at læse flere lignende indlæg, så smid en kommentar eller giv artiklen her en +1 med Google-knappen herunder.

Og husk, at du hjertens gerne må bruge artiklen her på din egen blog, ligesom du gerne må dele den med venner og bekendte. Brug "deleknapperne" herunder.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...