onsdag den 8. august 2012

Bloggens hyppigste spørgsmål om vægttab

Bør jeg veje mig regelmæssigt? Feder fedt? Og hvad med vanddrikkeriet under slankekure? Denne gang svarer jeg på de otte hyppigst stillede spørgsmål om slankekure. Læs med og bliv slankere end din nabo. 
 
 Jeg får tit spørgsmål om vægttab, og det er en stor fornøjelse for mig at svare på dem. Dels fordi jeg elsker at tale om kost, men også fordi jeg får mulighed for at undersøge de spørgsmål, som jeg er i tvivl om eller ikke kan svare på.

Så tak til jer, der har skrevet til mig, og I andre er meget velkommen til at gøre det samme. Jeg kan som altid kontaktes på Sundhedoglivsstil(snabela)Hotmail.com

Herunder er otte gengangere om slankekure, som jeg tit får i en eller anden variant.  

Bør jeg veje mig regelmæssigt?

Svar: Ja, det hjælper med at holde overblikket. Mit indtryk er, at de mennesker, der har haft succes med tabe sig og kan holde vægten neden bagefter vejer sig mindst en gang om ugen.

Når det så er sagt, så skal du selvfølgelig ikke stresse over, at din vægt stiger og falder et par kilo hen over ugen. Det er ganske normalt.

Skal jeg spise mad med lavt fedtindhold, når jeg er på slankekur?

Svar: Nej

Fedt indeholder mere energi per gram end fx protein og kulhydrat og i den sammenhæng er det klog at vælge fødevarer, der ikke er for fede. Det er altså ikke fedet i sig selv, men fedts energiindhold du skal være opmærksom på.

Og når det er sagt, så er der mange gode grunde til at begrænse fødevarer med et højt indhold af mættet fedtsyre og prioritere mad med umættede i stedet. Eksempler på umættede fedtsyrer kunne være olivenolie, rapsolie og solsikkeolie. Og fødevarer som fisk, nødder og avocado har også et højt indhold af umættet fedt.


Kan jeg tabe mig ved at drikke en masse vand?

Svar: Ja, fordi vand er energitomt. 

Vand i sig selv gør ingen forskel slankemæssigt, men da vand ikke indeholder nogen kalorier kan vand bruges til at skabe en mæthedsfornemmelse, som gør, at du spiser mindre.

Gør det derfor til en vane at drikke et stort glas vand før du indtager et måltid. Og gerne køligt vand, da kroppen bruger energi på at varme det op til kropstemperatur.

Hvis jeg kommer til at spise for meget, skal jeg så springe et andet måltid over?

Svar: Det kommer an på, hvordan du tackler sult. 
 
Et måltid mindre betyder mindre energi, og hvis du indtager mindre energi end du forbrænder, så bevæger vægten sig nedad. På den måde virker strategien. 

Hvor problemerne typisk opstår, og hvorfor jeg ikke anbefaler at springe måltider over, er fordi de færreste af os er særlig gode til at håndtere sult. Vi bliver meget mere tilbøjelig til at finde en trøstesnack bagerst i skabet eller føler os sløve og trætte og derfor springer dagens motion over.
 
Passer det, at jeg skal spise langsomt for at tabe mig?
 
Svar: Nej, men det er smart at gøre. 
 
Hjernen og maven er koblet sammen, men af en eller anden årsag, så tager det en rum tid før, at hjernen registrerer, at du er mæt. Faktisk helt op til et tyve minutter. Derfor kan du nå at sluge en frygtelig masse mad inden, at du begynder at føle dig mæt. 

Derfor er det smart at sætte farten ned og nyde maden. Resultatet bliver, at du spiser mindre i længden, hvilket hjælper dig med et vægttab.

Jeg skrev en artikelserie, der hed "Lyt til sulten og tab dig", som måske kan være spændende læsning i denne sammenhæng. 

Skal jeg absolut planlægge mine måltider for at tabe mig?

Svar: Nej, men det er langt det mest effektive. 

Spontanitet er en god ting, men ikke angående mad, når du er på en slankekur. Vægttab kommer af energiunderskud, og det er forbasket svært at holde styr på ens energibalance, hvis man spiser, hvad man lige får lyst til.

Hvis du virkelig er dedikeret til din slankekur, så laver du  alle dine måltider på forhånd og arrangerer dem i afvejede beholdere i dit køleskab. På den måde kommer der aldrig knas i energiregnskabet.

Og jeg har en kraftig formodning om, at sjusk med energiregnskabet er fejlkilden hos alle, der mener, at de ikke kan tabe sig.

Jeg er sulten. Er der slet ikke noget, jeg må spise uhæmmet af?

Svar: Teoretisk nej, men i praksis jo. 

Da alt mad indeholder energi, og du skal have et energiunderskud for at tabe dig, så duer det ikke at spise løs. I hvert fald ikke i teorien.

Men i praksis kan du spise næsten ubegrænset af alle grøntsager. De er fiberrige, fulde af væske og indeholder ikke ret meget energi. Og så er det begrænset, hvor meget grønt vi kan spise uden at føle os mætte.

Men husk nu,at jeg sagde grøntsager og ikke frugt. Og som den nørdede biologilærer jeg er, så skal det lige nævnes, at frugt indeholder en form for frø, hvilket grøntsager ikke gør. 

Flere lignende indlæg? 

Hvis du er interesseret i at læse flere lignende indlæg, så smid en kommentar eller giv artiklen her en +1 med Google-knappen herunder. Jo, mere interesse jeg ser, at artiklerne får, jo flere kommer der om selvsamme emne.
 
Og husk, at du hjertens gerne må bruge artiklen her på din egen blog, ligesom du gerne må dele den med venner og bekendte. Brug "deleknapperne" herunder

3 kommentarer:

  1. Rigtig godt indlæg :-)

    SvarSlet
  2. Super fedt indlæg :) Er simpelthen så glad for din blog ..
    Masser af credit herfra :)

    Rikke

    SvarSlet
  3. Du må bestemt gerne lave flere and den type indlæg. Rigtigt gode svar. :)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...