torsdag den 22. august 2013

Første måned med 5:2 - læserinterview

Er 5:2-fasten blot en smart ny diæt eller er der noget som snakken? Denne gang interviewer vi en læser om hendes resultater, erfaringer og tips til fastediæten.


 Siden jeg skrev artiklen Fastekuren - sundt eller farligt tilbage i juli sidste årer 5:2 fastens popularitet steget stødt. Og forlagene har lugtet pengene og de første danskproducerede bøger udkommer ganske snart.

Men én ting er, hvad eksperterne siger - hvordan oplever helt almindelige mennesker fasten? Virker den, og er der nogle tips eller faldgruber, som er godt at kende til før man begiver sig ud i at prøve 5:2 fasten?

Jeg var derfor glad for at kunne interviewe Trine, én af bloggens læsere, om hendes erfaringer med fasten.

Var kritisk overfor 5:2 ideen

"Jeg valgte egentlig at prøve 5:2 fasten, fordi jeg var kritisk. Jeg troede egentlig ikke på, at dén måde at gribe et vægttab an på kunne virke.

Trine fortæller desuden, at hun havde fulgt en facebookgruppe i et stykke tid, hvor flere af brugeren kunne fortælle, at de havde tabt sig ved at faste, og så fik hun lyst til at prøve det af selv.  

"Jeg tænkte, at det kunne i hvert ikke skade at prøve at se om det virkede" 

Fire uger senere og to kilo lettere

"Jeg har været i gang i næsten fire uger nu. Faktisk tre en halv uge for at være præcis, og jeg forventede ikke at tabe mig. Så jeg er godt tilfreds med at have tabt to kilo. Det er ikke noget hurtigt vægttab, men jeg håber at det fortsætter"

Jeg spurgte ind til om det ikke var for langsomt et vægttab, når man tænke på generne ved at faste to gange ugentligt, og så kun tabe sig et halvt kilo om ugen.

"Det er bedre at tabe sig et halvt kilo om ugen end ingenting", svarede Trine. "Og det er let at faste, når jeg må spise almindeligt på de andre dage. Jeg synes, at det er let at overskue én enkelt dag, og sammenlignet med at tælle kalorier over flere måneder er det her meget lettere".

Lettere at faste med tiden

"Fastedagen er blevet lettere med tiden. Jeg husker, at fastedag nummer to var slem. Jeg havde hovedpine, var svimmel og træt, men det aftager. Jeg ved ikke hvorfor, men det er blevet meget lettere".

Men oplever du så, at denne måde at tabe sig på er så let, at du vil forsætte med at faste fremover - måske som en fast del af din livsstil?

"Jeg er på barsel lige nu, og måske er det derfor, at det er let at faste. Jeg oplever ikke at være træt på fastedagene, men jeg er usikker på, at det ville påvirke mig, når jeg kommer tilbage på arbejde, så det ved jeg ikke."

"Jeg træner heller ikke, så jeg ved ikke, hvordan det ville påvirke min træning. Men det er nok bedst at faste på hviledage."

Danskvand og wokmad er hjørnestenen på fastedagene

0 kcal nudler
"Jeg er gået bort fra at spise morgenmad, og spiser kun aftensmad. Det duer ikke med mange små måltider,
det bliver jeg kun mere sulten af. Et stort måltid om aftenen passer langt bedre til mig. Jeg spiser tidlig aftensmad, fordi jeg ikke kan lide at gå sulten i seng".

"Det er faktisk det samme måltid jeg altid laver på fastedagene. En wokret lavet af 200 g kyllingebryst, 300 g hvidkål, 50 g løg og en dåse kikærter og så bruger jeg de her fitness-nudler uden kalorier. Det hele bliver krydret med karry og soja og jeg mener, at det giver 475 kcal".

"Jeg er kræsen med grønsager, og det virker med dette måltid. Det bliver for surt at spise noget, jeg ikke kan lide på fastedagene".

"Andre tips er at drikke masser af væske. Jeg drikker masser af light sodavand og danskvand, og så virker det godt at tygge tyggegummi"

Har I lyst, så kast jer ud i det

"Jeg vil anbefale interesserede at prøve 5:2-diæten. Det kræver ingen forberedelse og det koster ikke noget. Og finder man ud af, at det ikke virker, så stopper man bare. Jeg ved ikke om det er bedst at spise ét stort måltid som jeg eller forsøge sig med mange små. Der må man prøve sig frem"

"Det er indlysende at faste er for raske mennesker. Syge eller gravide skal selvfølgelig ikke.

"Og så har jeg ikke fortalt andre om, at jeg faster. Folk tror, at mange måltider er den eneste måde at tabe sig på, så derfor har jeg gået stille med det. Jeg gider nok ikke høre på andres kommentarer for at være helt ærlig".

Flere interviews? 

Ovenstående interview var en testballon, så hvis du er interesseret i at læse flere interviews, så smid en kommentar eller giv artiklen her en +1 med Google-knappen herunder.

Og husk, at du hjertens gerne må bruge artiklen her på din egen blog, ligesom du gerne må dele den med venner og bekendte. Brug "deleknapperne" herunder





11 kommentarer:

  1. Det virker godt med dette interview! :-) Til en anden gang havde det måske været mere relevant at finde en læser der også træner, da det, for mig, er et af de store spørgsmål ifht. fastekure.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og som Michelle er inde på, så hører jeg gerne fra læsere, der faster og træner, og gerne vil stille op til et interview.

      Slet
    2. Nu har jeg tænkt mig selv at hoppe med på vognen med 5:2-fasten i første omgang. Jeg har nemlig overvejelser omrking at faste hveranden dag, og jeg vil derfor forsøge at faste hele dagen uden at gøre brug af de 400-500 kcal, da jeg har læst mig frem til at det skulle give flere sundhedsmæssige fordele, samt at det rent faktisk er nemmere.
      Jeg træner, som nævnt tidligere, og jeg vil gerne stille op til et interview, hvis du stadig leder efter en villig person ;-) Dette interview ville ydermere være en motivationsfaktor for mig, da jeg står overfor lidt af en omvæltning, da jeg normalt spiser hyppigt.

      Slet
  2. Spændende at læse interviewet og høre om andres erfaringer. Og helt klart relevant både med interviews af folk, som træner og folk, som ikke træner, da vi jo alle er forskellige; også på det område. Har først lige fundet din blog, men vil helt klart følge den fast på Bloglovin'!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, og velkommen til.

      Slet
  3. Jeg har li hørt om 5:2 og er hoppet på med det samme.første dag fik jeg 4 små måltider fra morgen til aften. Anden faste dag startede min spisen først til frokost og det virker bedre for mig. Da jeg har slidgigt træner jeg 3 gange om ugen, men kun let bevægelse og lidt svømning. Det fungerer fint for mig også på faste dagene. Nu er jeg meget spændt på resultater.

    SvarSlet
  4. Jeg har læst et engelsk interview, hvor den interviewede mente at han via 5:2 diæten opnåede et mere fornuftigt forhold til mad, også på de ikke-fastende dage. Altså at han følte at han ikke længere ville "dø" hvis han ikke lige fik mad NU, og på den måde undgik overspisning på alm. dage (og i fremtiden spåede han) Jeg kunne godt være interesseret i at vide om der er andre, der har denne erfaring??
    Det er jo en kendt kendsgerning at mange overvægtige har brugt mad som en trøste-.funktion og hvis dette kunne afhjælpes/aflæres via denne diæt, udover et vægttab, så ser jeg virkelig en bonus her.

    SvarSlet
  5. Jeg har erfaring fra et par uger med total faste bortset fra væske på fastedage (2 fastedage om ugen). Jeg gør det i første omgang for at tabe mig ca. 10 kg. men jeg håber, at jeg vil kunne indføre 1 ugentlig fastedag som en livsstil for at kunne holde vægten og samtidig nyde god mad.

    Jeg har allerede nu mærket en tendens til et mere afslappet forhold til mad.

    Jeg har ikke længere dårlig samvittighed, når jeg spiser, for jeg kommer jo ikke umiddelbart til at spise for meget. Jeg har, efter jeg startede på fasten, opdaget, at jeg nærmest altid havde en snert af dårlig samvittighed, når jeg spiste.

    Jeg føler ikke længere en lille panik ved tanken om, at jeg måske bliver for sulten. For jeg ved jo, at jeg kan lade være med at spise en hel dag.

    Samtidig kan jeg nu spise så mange mellemmåltider, som jeg har brug for på spisedagene. Og det betyder i praksis, at jeg spiser lidt mindre til hovedmåltiderne. For der er jo ikke grænse på, hvad jeg må spise senere. Så jeg behøver ikke at være bange for at blive for sulten senere.

    Jeg er ellers vant til at spise meget ensartet og regelmæssigt for at holde styr på kalorierne. Det har virket ret godt for mig efter et meget stort vægttab for 10 år siden.

    Men jeg tænker stadig meget på mad, og jeg kommer gentagne gange til at veje 5-10 kg. for meget. Men imod tidligere 40 kg. overvægt.

    Jeg har ikke igennem de 10 år ændret strategi. Men jeg har god tiltro til, at fastedagene kan være en varig og måske lidt bedre løsning, som måske kan hjælpe til det naturlige forhold til mad og behov, som jeg ønsker mig.

    SvarSlet
  6. Hvad med sødetabletter i kaffen ? må man det ?

    SvarSlet
  7. Jeg har fulgt kuren siden nytår og jeg er absolut også begejstret. Jeg har tabt 2 kg og det synes jeg måske ikke er så meget, men til gengæld så er der godt gang i ommøbleringen af fedtet rundt om maven, da jeg har tabt 8 cm rundt om livet og det synes jeg er rigtig dejligt. Jeg spiser et morgenmåltid på ca. 200 kalorier og det er typisk en portion havregrød med lidt bær på eller 2 æg pisket sammen til en gang røræg på panden og dertil 40 gram laks. Så spiser jeg et aftenmåltid på 200 kalorier og jeg har fundet en kogebog med en masse forslag til retter der holder de 200 kalorier og dem veksler jeg så imellem. I løbet af dagen drikker jeg te, kaffe og vand. Jeg har rigtig god erfaring med at træne på fastedagene. Jeg har både løbet 10 km og haft intervaltræning på fastedagene og det går fint med det. Jeg synes faktisk det får sulten til at forsvinde, så det kan I roligt kaste jer ud i. Jeg synes 5/2 kuren har gjort mig mere bevidst om at jeg langt hen ad vejen spiser af helt andre årsager end af sult. Kedsomhed og hygge er typisk det der får mig til at spise imellem hovedmåltiderne og der gør en kop te det jo faktisk ligeså godt. Men selvfølgelig spiser jeg da stadig mellemmåltider, men nu gør jeg det med god samvittighed fordi kroppen bliver aflastet 2 gange om ugen. Jeg har ingen planer om droppe min 5/2 livsstil da den langsomt men sikkert får min krop tilbage i sin rette form.

    SvarSlet
  8. Jeg har nu fulgt 5:2 kuren i over et år. Mine erfaringer er at når først de første par uger er overstået, så begynder det allerede at blive lettere.
    Det er vigtigt at få rigeligt med vand på fastedage, der der ellers nemt kan udvikles hovedpine.
    Siden jeg startede på 5:2 kuren har jeg kun været syg en gang og har opnæet et vægttab på 15kg.

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...