tirsdag den 17. september 2013

Sådan masserer du muskelømhed væk

Der er måske muligvis flere fordele ved massage end fornemmelsen af dyb afslapning. Ny forskning antyder, at så lidt som 10 minutters massage efter hård træning kan reducere muskelømhed og inflammation - og endda hjælpe dine muskler restituere. 

Jeg så billedet her til højre på Instagram forleden, og det opsummerer ganske fint, hvordan jeg nogle gange har haft det efter en løbedag, hvor jeg virkelig har presset mig selv.

Og du kender selv sikkert selv efter en træningsdag, hvor benene er så ufattelig ømme, at tårerne står i øjene, bare man skal bevæge sig det mindste.

Massage kan forebygge ømhed og hjælpe restitution

Men forskningsresultater fra det canadiske McMaster University tyder på, at så lidt som 10 minutters selvmassage kan reducere smerten og samtidig hjælpe kroppen med at restitutionen. 

Studiet blev foretaget ved, at 11 mandlige atleter blev presset gennem et træningsprogram, hvor de skulle cykle til udmattelse. Træning så hård, at den under normale omstænding ville have resulteret i stivhed og ømheden hos atleterne dagen efter.

Umiddelbart efter træningssessionen fik udøveren 10 minutters massage,men kun på det ene ben. Det andet ben blev brugt til sammenligning. Forskerne foretog gentagende gange muskelbiopsier fra begge ben før og efter træningen. 

Forskerne fandt to effekter af massagen. Først og fremmest syntes massagen at hæmme inflammation i muskelvævet. En effekt, som visse smertelindrende medikamenter også har. Dernæst var antallet af cellens energikraftværker, mitokondrierne, forøget. Musklerne havde med andre ord opnået en bedre effekt af træningen.

Forskerne antager derfor, at massage kan være et interessant alternativ til smertestillede medicin og en mulig hjælp til at komme sig efter muskelskader.

Hvad kan vi så bruge denne viden til?

Det siger næsten sig selv. Hvis en smule massage kan reducere ømhed og styrke restitution, så er de ti minutters massage efter en intensiv træning godt givet ud.

Herunder har jeg fundet en video, som viser en fin måde at masserer sine ben på. Der findes forskellige skoler inden for massage, men da ovenstående forsøg brugte den klassiske svenske massageteknik viser videoen denne.


Jeg synes selv at kunne mærke en effekt at massagen, men jeg er spændt på at høre om jeres erfaringer. Har forskerne fat i noget her?


1 kommentar:

  1. Jeg tror de har fat i den lange ende;) har ikke prøvet lige den massage du har med i artiklen, men ofte efter træning (hård træning) har jeg indlagt en times massage! Det er viiiildt luksus agtigt, men det hjælper virkelig på min restitution og ømme muskler. Jeg bruger www.aktivkrop.dk, fuld value for money og professionel hjælp. De uger hvor jeg træner virkelig meget (fx op til konkurrence), får jeg massage en gang om ugen..
    Vil prøve self-massage, men tror ikke det helt kan erstatte en sportsmassage hos en professionel (men den kan man selvfølgelig ikke få lige efter træning hver gang).
    Meget interessant artikel:) og nice blog!

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...