onsdag den 23. oktober 2013

Indiske kartoffelboller med karryspinat

Det indiske køkken er ubetinget mit yndlings. Farverne, smagen og duften gør det til en hel sanselig oplevelse at spise aftensmad. Denne ret tager en smule tid at lave, men er så fantastisk, at jeg synes, I bør smide, hvad I har i hænderne og prøve den af.

  
Jeg elsker indisk mad, men desværre er restauranterne få her i det nordlige jylland. Derfor har jeg været nødt til at forsøge selv, og med tiden er resultaterne blevet nogenlunde, synes jeg selv.

Indiske retter er noget sværere at lave end fx italienske eller kinesiske, men måske er det derfor, at maden smager bedre, når det lykkes?

Opskriften herunder er blandt de lettere indiske, jeg kender. Giv dig godt tid, og hold et vågent øje med kartoffelbollerne, mens de steges. Og kan du få fingrene i frisk spinat, så er det langt at foretrække.

Ingredienser (Fire portioner)
  • 750 g melede kartofler 
  • 4 fed hvidløg
  • 2 løg
  • En håndfuld frisk persille
  • 5 tsk karry
  • Peber
  • 1 æg
  • Sesamfrø el. rasp.
  • 1 l rapsolie til friturestegning
  • 50 g smør
  • 2 spsk mel
  • 3 dl grøntsagsbouillon 
  • 5 spsk piskefløde
  • chilipulver
  • 750 g bladspinat
  • Evt. 400 g jasminris
Fremgangsmåde

  1. Kartoflerne skrælles, skæres i små stykker og koges møre i saltet vand.
  2. Mos kartoflerne sammen med to fed hvidløg. 
  3. Det ene løg pilles og hakkes i fine tern. 
  4. Persillen skylles og dyppes tør i et viskestykke. Hakkes fint. 
  5. Løg og persille røres i kartoffelmassen. 
  6. Smag til med salt og peber. 
  7. Form små kartoffelboller (ca. 30 stk.)
  8. Pisk ægget sammen i en skål og vend bollerne i sesamfrø eller rasp.
  9. Steg en portion ad gang i den varme olie. 
  10. Læg bollerne til afdrypning på et stykke køkkenrulle og hold dem varme under et stykke stanniol eller i en lun ovn.
  1.  Det sidste løg pilles og hakkes ligeledes i fine tern. 
  2. Pil og pres to fed hvidløg og bland dem sammen med løget. 
  3. Smørret opvarmes på en pande og løgmassen steget let heri. 
  4. Rør mel i og lad det svitse et øjeblik. 
  5. Tilsæt grønsagsbouillonen. 
  6. Rør fløde og karry i og lad sovsen småkoge et øjeblik. 
  7. Smag den til med salt, peber og chili. 
  8. Rens og skyld spinaten og blancher den ganske kort i kogende vand. 
  9. Lad den dryppe af. 
  10. Du kan vælge at røre spinaten i sovsen eller anrette den ved siden af kartoffelbollerne og karrysovsen. 
Strengt taget skal retten her serves uden ris. Jeg synes det blev for lidt til fire mennesker, og derfor kogte jeg ris til. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...