fredag den 13. juni 2014

Større vægttab med muskeltræning

Vi kender alle typen: Den altid slanke ven eller kollega, som kan spise hvad som helst - og uden at tage på. Hvordan det være? Ny forskning har muligvis fundet svaret, som tilsyneladende har med din vens muskler at gøre. 

  
Kort fortalt:
  • Amerikanske forskere konkluderer, at muskelmassen har stor indvirkning på dagligt energiforbrug.
  • Vægtregulering i form af intensiv muskeltræning anbefales
Hvor meget vi rører os i hverdagen er et arveligt træk, men samtidig tæt knyttet til vores vægt.

Forskeren Chaitanya K. Gavini fra Kent State University havde i et tidligere forsøg konstateret, at vores evne til at optage ilt (VO2-max) er et godt pejlemærke for, at hvor fysisk aktive vi er.

I et nyt studie, sammenlignede Chaitanya K. Gavini, sammen med kollegaer fra University of Michigan og Miami University, rotter med en høj Vo2-max (genetisk disponeret for normal vægt) med rotter med en lav VO2-max (genetisk disponeret for overvægt) for at undersøge sammenhængen mellem muskler og vægt.

Selv om rotterne i hver gruppe var ens mht. til vægt og muskelmasse, så var rotterne med høj et VO2-max betydeligt mere fysisk aktive end rotterne med et lavt VO2-max.

Under hvile forbrugte alle rotterne samme mængde energi, men under bevægelse var der en tydelig forskel.

Musene med et højt VO2-max forbrændte langt flere kalorier under den samme bevægelse, som deres artsfæller med lavt VO2-max.

Ovenstående fik forskerne til at påpege, at musklerne har en betydelig rolle mht., hvordan vi kan forebygge eller behandle overvægt. Og det derfor vil være meningsfyldt at fokusere på træning, der fokuserer på at aktivere muskelmassen maksimalt.


Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...