mandag den 22. august 2011

Sund opskrift: Chili Con Carne

Nu er efteråret virkelig på vej, og hvad er bedre at varme sig på end stærke retter? Chili Con Carne er min yndlingsret, og her er den opskrift, jeg plejer at bruge. Kan kød, krydderier og grønsager egentligt serveres mere lækkert end dette?

normal-chili

For kost-nørderne, så indeholder chili stoffet capsaicin, som giver chilien dens karakteristiske smag. Capsaicin skulle, jf. US Pharmacist, kunne modvirke prostata-kræft. Det forholdsvise høje proteinindhold i Chili Con Carne gør den også brugbar på en højproteindiæt. Det er selvfølgelig minus risene.

Ingredienser (til ca. 4 mennesker)

  • 400 g Oksekød
  • 2 store løg 
  • 1 dåse røde bønner
  • 1 peberfrugt
  • 2-3 gulerødder
  • Chili efter smag, enten frisk eller tørret
  • 1 dåse hakket tomater
  • 400 g ris
  • Evt. brød 
Fremgangsmåde
  1. Brun oksekød og løg i en gryde
  2. Tilsæt chili, hakkede grønsager og tomat
  3. Lad simre i min. 30 min. (gerne i længere tid - fx 2 timer)
  4. Bønner kommes 5 min. inden servering. 
  5. Nå ja, risene. De koges som angivet på posen.
Tip: Server med kold øl, tortilla-chips og revet ost.

Image: http://lacocinadebender.com/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...