torsdag den 20. januar 2011

Sådan når du alle dine mål

Vi har alle mål og drømme her i livet. Mål vi gerne vil nå, og drømme vi gerne vil have opfyldt. Spørgsmålet er, om du rent faktisk arbejder for at nå dem, eller om du blot passivt ønsketænker? Denne gang kigger vi på, hvordan du går fra at ønsketænke til at arbejde målrettet for at opfylde dine mål.

Det specifikke og målbare
I min optik er et mål altid på skrift. Det er en skriftliggjort specifik, personlig og meningsfyld erklæring om, at nå et sted hen inden for en bestemt tid. Med den definition i mente, så gætter jeg på, at det er de  færreste danskere har haft et mål. Det er egentlig lidt trist, ikke? 
Men selv om du skulle være blandt dem, så vil jeg fortælle dig, hvor du kommer i gang med at opnå dine drømme på en effektiv måde.

Lad os kigge nærmere på definitionen af, hvad et mål er igen:

Et mål skal være skriftliggjort: Hvis det ikke er på skrift er det ikke et mål. Punktum. Det er måske et ønske, en hensigt eller en fantasi, men det er ikke et mål. Og derfor er chancerne for, at du når det i bedste fald dårlige.

Et rigtig godt og modigt eksempel er bloggeren Sarah fra Sarahs nye liv , der tør fremlægge målet for offentligheden. 

Et mål skal være specifikt og målbart: Hvis dit mål er "at tabe dig, så du bliver pæn", så er det ikke et mål. Det er ikke specifikt nok. Vi skal i gang med at tale kilo eller fedtprocent, ikke vage termer som skønhedsidealer. For at være specifik, skal dit mål være målbart. Dette er meget vigtigt for at du kan have en fornemmelse af, om du er på rette vej eller ej. 
 
Et mål skal være personligt og meningsfyldt: Dit mål skal være så ønskværdigt, at du er parat til at arbejdet mod det trods modstand. Også selv om det koster fravalg. Hvis du ikke er parat til at yde den indsats, hvorfor skulle du så nå målet? Det må have en oprigtig betydning og værdi fordi. At blive 5 kg lettere, så du kan se pæn ud i bikini inden sommerferien er måske specifikt og målbart. Men hvad andet end at stive dit ego en smule af, kan det give dig af virkelig værdi?

Hvis de 5 kg, derimod, er en del af vejen mod et bedre helbred, hvor du vil undgå at falde i samme livsstilsfælde, der kan ende med en blodprop, så er det en helt anden sag, Det er en helt anden meningsfuld kontekst, hvor familieliv, livsambitioner og sundhedsmæssigt belønninger ligger langt ud over tilfredstillelse af egoet.

Tænk tilbage på dit ønske om at kunne passe en bikini inden sommerferien. Er dette mål virklig den mængde tid og selvofring værdig, som det vil tage? Hvis ja, så fortsæt endelig. Hvis nej, så find andre mål, der vil gøre dit liv mere værdifuldt, når du gennemfører dem.

Et mål skal rumme en udfordring. Hvis et mål ikke er udfordrende, så kan det være svært at finde kampgejsten. Hvis dit mål er at tabe dig et halvt kilo, så ville det helt sikkert være realistisk, men temmelig uinspirerende. Hvem ville kunne se forskellen? Der er en vis sandhed i talemåden; "Sigt efter månen, og land blandt stjernerne". 
 
Dit mål skal være tidsspecifikt og positivt formuleret.En tidsramme skaber et pres. Presset skal selvfølgelig være realistisk, men aggressivt. Du skal føle, at du har travlt for at kunne nå målet. Til sidst skal målet være formuleret positivt. Kender du historien om manden, der for alt i verden ikke måtte tænke på en lyserød elefant? Hvad skete der selvfølgelig? Du kan ikke planlægge ikke at gøre noget.

Et par fif fra værktøjskassen

De følgende strategier er at forstå som psykologiske værktøjer, der kan hjælpe dig med at opnå dine mål. Det er mit bud, at alle succesfulde mennesker bevist eller ubevist bruger en eller flere af disse.

Visualisering: Kort fortalt: Hvis du ikke kan se dig kommer over målstregen, så kommer du det heller ikke. Det er ligesom talemåden "Jeg tror det først, når jeg ser det". Øv dig i at have en klar forestilling af, hvordan det føles eller ser ud, når du har nået dit mål.

Modelering: Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken på ny. Find en person, der har opnået et lignende mål med samme forudsætninger som dig. Lær af vedkommende og kopiér. Chancen er, at du kan opnå samme resultater ved at gentage samme de handlinger.

Kognitiv dissonans. Dissonans eller mislyd i sindet opstår, når to modsatrettede følelser eller tanker forsøger at finde sted samtidig. Det er ganske enkelt ikke muligt. Udnyt dette princip, når du forsøger at undertrykke eller udelukke en negativ tanke, følelse eller handling.

Et eksempel på kognitiv dissonans fra mit eget liv er, da jeg skulle deltage i et styrkeløftstævne for første gang og var rystende nervøs for at sætte en ny maksrekort. Der var ganske rigtig en chance for at komme galt af sted ved at løfte en vægt, jeg måske ikke var klar til. Ved at joke lidt med mine konkurrenter, gå og gabe og virke uinteresseret kunne jeg undertrykke min frygt. Det er simpelthen ikke muligt at være bange og kede sig samtidig.

Ideen bag det hele var, at jeg mere eller mindre kunne overbevise mig selv om, at jeg var en fandens karl, der kunne løfte, hvad jeg ville. Med en smule kreativitet og omtanke ville du også kunne ”fake it until you make it” med dit eget mål. 

Sådan. Alle bolte og skruer du har brug for for at kunne nå mit mål. Hvad venter du på? 

Kan du lide indlæggene her på bloggen? Så spred budskabet ved at tilmelde dig som fast læser eller abonner på bloggen. Smid en kommentar og lad mig høre, hvad du synes. 

Image: jscreationzs / FreeDigitalPhotos.net

2 kommentarer:

  1. Fin artikel!

    Kognitiv dissonans er dog rettere den ubehagelige følelse man får ved at have to modsatrettede overbevisninger samtidigt, hvilket er ganske muligt.

    Eksempel for en storryger:

    Overbevisning 1: Jeg ønsker at have et godt helbred.

    Overbevisning 2: Rygning er skyld i alvorlige sygdomme.

    Ovenstående giver selvsagt en konflikt for rygeren. Vedkommende vil så oftest vil finde en måde at reducere den ubehagelige følelse ved at
    rationalisere at han/hun har valgt at ryge.

    Det ses ofte i form af kommentarer som "noget skal man jo dø af" og "min morfar blev 100 år gammel og han røg 20 cigaretter om dagen".

    Undertrykkelse af negative tanker er i øvrigt en uheldig strategi på lang sigt, omend det kan være brugbart i en specifik situation, hvor man skal præstere - som eksempelvis den, du nævner. Men det er en noget længere diskussion :-)

    SvarSlet
  2. Tak for din kommentar. Det er ganske rigtig en spændende diskussion, som kan uddybes meget mere end gjort i artiklen.

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...