fredag den 26. august 2011

Sund opskrift: Kylling- og æblemosburger

Efteråret er på vej, og så er der brug for sund trøstemad, som man kan varme sig på. Nu er æblemos ikke noget man umiddelbart forbinder med kylling eller burger, men kombinationen giver en smule ekstra sødhed, når den bruges sammen med balsamicoeddike. Denne usædvanlige kombination smager fantastisk - og den kan sagtens blive en ny favorit.


Jeg kan lige så godt krybe til  korset med det samme. Nedenstående opskrift er ikke egen opfindelse, og jeg kan heller ikke tilægge den min ellers geniale hustru. Næh, den er simpelthen tyvstjålet fra et amerikansk træningsforum, men ikke desto mindre, så er det en hel fantastisk og utraditionel opskrift. Og jeg blev så imponeret, at jeg straks må viser den til jer. 

"Bøffen" smides mellem en bolle. Jeg brugte grovboller, som jeg bagte til lejligheden, men alm. burgerboller eller måske endda pita-brød, kan sikkert bruges. Lav en eller anden salatblanding til - jeg bruge en salatmix fra Rema1000.  

Opskriften her fik jeg 6 store burgere ud af.

Ingredienser 
  • 500g hakket kylling eller kalkun
  • 3 løg
  • 200 g kogte brune ris
  • 50 g æblemos
  • Salt og peber
  • 1 spsk Balsamico eddike
  • 3 tsk. olivenolie
  • Blandet salatmix
  • Bolle

Fremgangsmåde:
  1. Bland hakket køb, løg, brune ris, æblemos, salt, peber og eddike i en stor skål
  2. Form til flade store "bøffer"
  3. Steg på pande i olivenolie indtil "bøfferne" er brune.
  4. Læg i ristet bolle oven på lidt salat

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...