torsdag den 8. marts 2012

Tab dig - uden at tælle kalorier

Kalorietælling er de vises sten inden for vægtregulering. Hvordan skulle vi ellers kunne holde styr på vores vægt, hvis vi ikke ved, hvor mange kalorier vi har indtaget og forbrændt via vores træning? Læs med, og få at vide, hvorfor du måske ikke behøver at tælle kalorier. 

Vægttab - let som en leg
 Mon ikke de fleste af os har oplevet, at selv om alt blev målt og vejet, så udeblev resultaterne? I teorien er det let nok: Hvis du indtager færre kalorier end du forbrænder, så vil du tabe dig.

Problemet er, at ændringer i vores livsstil er utrolig svære at gennemføre - hvilket nok er forklaringen på, at rigtig mange ikke formår at holde deres vægttab over længere tid.

Herudover kræver det en viljestyrke uden lige at være konsekvent og præcis med sine vejninger og målinger af maden vi spiser. Nogle synes sikkert, det er let at gøre, men mon ikke de fleste døjer med at holde motivationen?

Så, hvis du er træt af at tælle og måle alting du propper i munde, så er her to latterlig simple måder at begrænse dit kalorieindtag på, som ikke kræver en digitalvægt og målebæger.

Frem med desserttallerkenen

En forsker ved navn Brian Wansink fra Cornell University fandt for nogle år siden ud af, at jo større vores tallerkener, glas og skåle er, jo mere mad indtager vi.  Og den konklusion kan vi bruge til vores fordel.

Ideen er nemlig, at du vil indtage færre kalorier, hvis du skiller dig af med de store tallerkener, glas og skåle, som du plejer at have stående på spisebordet. Frem med de små glas og tallerkener fremover.

Herudover kan du bruge de klassiske tallerkenmodel-regler, der lyder nogenlunde sådan her:

  • Kun én tallerkenfuld mad - ikke mere. 
  • 1/2 af tallerkenen skal være frugt eller grønsager
  • 1/4 skal være fuldkorn (fx fuldkornspasta, brune ris, groft brød etc.)
  • 1/4 er forbeholdt kød (sammen med evt. sovs
  • Og så ikke noget med at bygge skyskrabere på tallerkenen.
Spis og tyg din mad langsomt.

Mavesække er ikke kroppens klogeste organ. Den har brug for lidt tid til at fortælle hjernen, at du er mæt. Derfor giver det mening at give sig tid til at nyde maden og slappe af under måltidet.  

Måske kan disse regler hjælpe dig med at spise langsommere: 
  • Tag små mundfulde
  • Snak ikke med mad i munden 
  • Læg bestikket, mens du tygger
  • Snak tilgengæld gerne mellem mundfuldene
Jeg er spændt på om denne tilgang kan hjælpe dig. Smid endelig en kommentar og lad mig høre.

1 kommentar:

  1. Hej! :)

    Først og fremmest, super lækker blog du har her! Mange spændende indlæg!

    Anyhow, back to business! Jeg er lige nu i gang med et vægttab, hvor jeg spiser så få kulhydrater som muligt og generelt spise meget mindre, hvilket også har haft et ganske godt resultat, da jeg taber mig stille og roligt (3kg på en lille måned). Jeg vejer nu 87,5kg, og vil gerne tabe mig mellem 15 og 20 kg - eller bare til jeg føler mig tilfreds! Men er det sundt ikke at spise særligt mange kulhydrater (altså at undgå kartofler, brød, pasta osv)?
    Derudover har jeg læst lidt om din artikel med overskydende hud/hudfedt på mavsen - hvor langsomt skal man tabe sig for at kroppen kan vænne sig til det og nu hvor jeg er 20, kommer det så overhovedet?

    Venlig Hilsen Josephine :)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...