fredag den 9. marts 2012

5 trin til en perfekt workout

Træne kan være uoverskueligt. Hvordan skal jeg varme op? Hvilke øvelser skal jeg bruge? Behøver jeg at strække ud? Denne gang får du 5 tips til tilrettelæggelsen af en perfekt træning. 


For ikke så længe siden åbnede der motionscenter i nærheden af, hvor jeg bor. Og nysgerrig som jeg er, så tog jeg ned for at se stedet. Stedet var på alle måder et rigtig fint sted med en lille café og et bredt udvalg af udstyr og maskiner, men der var noget, som jeg lagde specielt mærke til.

Den lille folk motionister som gik rundt og så forvirrede ud. Og jeg forstår dem godt. Det kan være svært at regne ud, hvor pokker man skal begynde henne blandt alle de maskiner.

Men det er heldigvis ikke så svært.

Trin 1: Opvarmning

Måske husker du artiklen "Hvorfor sveder jeg under træning", som handlede om, at der er visse fordele ved at hæve kropstemperaturen inden en fysisk præstation. Kort fortalt kan du præstere mere og samtidig minimere risikoen for skader.

Opvarmning behøver ikke tage mere end 5-6 minutter, og klares mest simpelt ved at bruge løbebåndet, ellipsetræneren eller andet cardioudstyr, hvor hele kroppen benyttes.

Begynd stille og roligt og øg så hastigheden eller modstander efter hvert minut, så du tilsidst har fået pulsen op og sved på panden.

Trin 2:  Dynamisk udstrækning

Nu hvor musklerne er varmet op, er det blevet tid til dynamisk udstrækning. Og nu ikke noget at tro, at dynamisk udstrækning har noget med traditionel hug-og-stræk statisk udstrækning at gøre.

Dynamisk udstræk aktiverer både muskler og led samtidig med, at du arbejder med smidighed og bevægelsesmønstre.

Her er et hurtigt forslag til en alsidig stræk-serie, som du kan benytte det hele af, eller blot udvælge de øvelser, som passer til dig. 

Trin 3: Mål-specifik træning

Det er nu, at du begynder at bruge træningsredskaberne. Nu findes der et hav af forskellige rutiner og træningsmåder, og du har sikkert gjort dig nogle overvejelser omkring, hvad du ønsker at træne.

Hvis ikke kan du kigge under fanen "træningsprogrammer" her på bloggen, for at finde et bredt udvalg af programforslag.

Trin 5: Nedkøling

Det er her, at du stille og rolig lader kroppen vende tilbage til normaltilstanden, mens du er i bevægelse. En af helt simple måder er at tage en 5 minutters gåtur på løbebåndet.

Du kan også gentage den dynamiske udstrækning eller bruge den yoga-inspirerede "Solhilsen".

Trin 6: Restitution 

Din træning er ikke over endnu. Hvis du har presset dig selv, så kan du undgå en smule af morgendagens ømhed og komme dig hurtigere ved at spise et lille måltid efter træningen. Det kunne være en proteinshake, en banan og nogle nødder, en toast med skinke og ost eller lignende. Jeg plejer selv at spise en skål havregryn efter min træning.

Som du kan se, så kræver en perfekt træning lidt mere end bare at møde op i en center. Men bruger du disse 5 trin til en perfekt træning, så vil din krop respondere ved at blive stærkere, hurtigere og sundere end før.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...