fredag den 6. september 2013

Knasende sprøde blomkålsfritter

Friturestegt mad er aldrig helt sundt, men alle har brug for lidt hyggemad af og til. Og der findes vist ikke et sundere alternativ til pomfritter end disse gyldenstegte blomkålshapser her.


Havde du spurgt mig for et par år siden, så ville jeg aldrig have troet, at jeg ville spise blomkål. Men det går legende let med disse fritter. Og det er endnu en opskrift, som jeg har fundet på en af de mange vegetarblogs, som jeg snager rundt på.


Ingredienser (4 portioner)
Haps dine 600 g grønt
  • 1 stort blomkål i mindre buketter
  • 1 liter rapsolie til friturestegning
  • Lidt mel
  • 3 store æg pisket sammen
  • Salt
Fremgangsmåde
  1. Bring en gryde med vand og salt i kog og blomkålene al dente.
  2. Opvarm olien i en høj gryde til den meget varm og skru så ned for varmen
  3. I mellemtiden vendes buketterne først i mel og derefter i æggemassen.
  4. Kom dem i gryden til de er gyldenbrune 
  5. Læg dem til afdrypning på nogle kaffefiltre eller køkkenrulle. 
  6. Drys med salt og servér 

1 kommentar:

  1. Hvor ser de lækre ud!
    Jeg kan af egen erfaring videregive et tip, at de altså med fordel kan laves i ovnen. Sådanne 'blomkåls'dupper', som jeg kalder dem smager super- de får en lidt sød smag, som plejer at spille rigtig godt sammen med en sød chili dressing, jeg plejer at få dertil.

    Hvis du ønsker at tilberede dem i ovnen, skal du blot vende dem i rigelige mængder olie, drysse med lidt valgfrit krydderi (jeg bruger oftest karry og paprika/chili). Derefter skal de have omkring en halv time i ovnen ved ca. 200°, kortere tid, hvis du laver dem på grill-funktion.
    Jeg kan love, at de også sagtens kan fungere som pommes frittes, og de har virkelig en god smag!

    Tak for det fine indlæg!
    Knus

    SundeMy

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...