mandag den 11. november 2013

Kan jeg træne og faste samtidig?

5:2 fasten og andre af de moderate faster er blevet populære. Og moderat faste kan være en god og sund måde at smide kilo på. Men hvad med din træning. Kan træning kombineres med faste? Ja, siger en ny undersøgelse, og endda med større succes.  

Faste og træning - en effektiv kombination

Du har helt sikkert hørt om faste, som en måde at tabe sig på. Og måske har du læst artiklerne her på bloggen om 5:2 fasten, som er en populær og let tilgængelig variant af de moderate faster.

Men hvad med din træning. Er du nødt til at stoppe med at træne, mens du faster? Vil du miste motivationen  og blive så sulten, at du begynder at snydespise?

Øjensynligt ikke. Amerikanske ernæringsforskere fra University of Illinois ved Chicago konkluderer nemlig i en ny undersøgelse, at faste kombineret med konditionstræning er en effektiv måde at tabe sig på.

Faste og træning - en effektiv kombination

Forskerne fra Illinois ville undersøge, hvilke adfærdsændringer, der ville komme, når 64 overvægtige deltagere på Alternate day fasting (faste hver anden dag) kombinerede fasten med motion - og hvordan deres vægttab ville blive påvirket.

Deltagerne blev tilfældigt fordelt i fire grupper: 1) Faste + træning, 2) faste, 3) træning og 4) kontrolgruppe.

Resultaterne var at gruppen, der kombinerede faste og træning tabte sig mellem seks og fire kilo på tolv uger. Fastegruppen tabte sig mellem tre og et kilo. Træningsgruppen mellem et og nul. Kontrolgruppen tabte sig slet ikke.

Deltagerne trænede på motionscykler og ellipsetrænere tre gange ugentligt. Intensiteten og varigheden af træningssessionerne blevet øget gennem de tolv uger - fra 25 minutter til 40 minutter.

Det spændende var, at deltagerne i kombinationsgruppen valgt at træne lige så meget på fastedagene som på spisedagene. De skippede eller ikke træningen oftere på fastedagene - uanset om de valgte at træne morgen eller aften.

Herudover var tendensen til at holde fasten og undlade at snydespise bedre i kombinationsgruppen sammenlignet med fastegruppen.

Forskerne konkluderede derfor at faste kombineret med konditionstræning leder til positiv adfærdsændringer, som kan lede til et længerevarende stabilt vægttab.

Og hvad kan vi bruge det til?

Først og fremmest til at bekræfte at træning og faste sagtens kan kombineres uden, at det går ud over din faste- eller træningsmotivation. Fastemetoden de brugte i ovenstående forsøg er endda "hårdere" end den mere moderate 5:2-faste, som jeg anbefaler her på bloggen.

Med hensyn til sult og mæthedsfornemmelse bidrager en kombination af faste og træning også positivt. Der er intet, der tyder på, at du kommer til at være mere sulten - tværtimod.

Og det ser ud til, at du kan øge dit vægttab betydeligt ved at træne samtidig med, at du faster.

Image:  http://healthmeup.com/


2 kommentarer:

  1. Hej Michael,
    som jeg også skrev lidt om på instagram, så har jeg i 4 uger levet efter IF principperne og træner ofte på tom mave, da jeg træner om morgenen(spiser typisk mellem 12 og 13). Jeg blev målt i dag og havde tabt -3% i fedtprocent. Min vægt er i stykker, så ved desværre ikke hvor meget jeg har tabt. Jeg synes det fungerer rigtig godt for mig med de store måltider. Sult er en fornemmelse der kommer og går og jeg har lært, at jeg ikke nødvendigvis dør ved at mærke sult i 15 min - som derefter ofte forsvinder igen. De store måltider betyder at jeg er mæt - modsat da jeg spiste 7 måltider og aldrig følte mig rigtig mæt og bare glædede mig til næste måltid.

    Når jeg træner på tom mave tager jeg BCAA indtil jeg bryder min faste(kun når jeg styrketræner, ikke når jeg tager en steady state cardio).

    Tak for nogle supergode artikler!
    Hilsen Nana
    www.nana-regalah.dk

    SvarSlet
  2. Jeg oplever selv at jeg har det mere hårdt at træne de dage jeg har fastet.. Det betyder ikke så meget i få reps, men i f,eks 20 rep squat og high rep chinups, så kan jeg mærke en reduceret ydeevne de dage jeg faster i forhold til hvis jeg har fået en gang havregryn inden :)

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...