fredag den 27. december 2013

Paleo-diæten - fordele og ulemper

Paleo-diæten kan øjensynligt give dig et højere energiniveau, bedre hud, bedre søvn, vægttab og færre cravings. Men er stenalderkosten nu også så fantastisk, som fortalerne hævder? 

Paleo - fordele og ulemper
 Jeg har fået flere mails fra jer læsere angående stenalder- eller paleokosten Og for at være helt ærlig, så har jeg været tøvende med at besvare dem.

Og det er egentlig ikke, fordi jeg synes, at paleodiæten er så slem endda. Det skyldes nærmere, at jeg har oplevet, at paleo-tilhængere på nettet næsten fanatiske og rigidt forsvarer deres spisefilosofi. Og I kender mig godt nok til at vide, at jeg er alt andet end rigid omkring kost.

Men jeg kan nok ikke trække den længere, så jeg vil træde direkte i spinaten med en kort forklaring på, hvad jeg ser som fordele og ulemper ved paleo-kosten

Hvad er paleo-kost og hvorfor?
 
Hvad er Paleo?
Hvis du ikke kender til stenalderkosten, så er kongstanken, at vi bør forsøge at spise som jæger-
samlerfolket, der levede i jægerstenalderen omkring 10.000 år siden. Altså før nogen havde hørt om landbrug og husdyr. 

I jægerstenalderen skulle menneskene angiveligt leve primært af vildtfanget kød, fisk og de spiselige planter, som de kunne få fat i. Deres kost indeholdt ingen korn, mælkeprodukter, bønner - eller fyldte chokolader.

Ideen er, at vores kroppe er bedre tilpasset denne forhistoriske kost end vores moderne kost.Og tilhængerne af denne spisefilosofi kæder ofte vores nutidige livsstilsygdomme sammen med moderne madvarer, som ost, hvede og bønner. At disse moderne fødevarer er skadelige for os.

Hvad ved vi egentlig om stenalderfolkets kost?

Som halvstuderet biolog ser jeg flere svagheder med ovenstående ide. Først og fremmest er vores viden om stenalderfolkets kost og deres helbred temmelig begrænset. For det andet så er forskellen på stenalderfolket og moderne menneske langt større end vores kost alene.

Og bare fordi stenaldermennesket ikke spiste en bestemt fødevare, så betyder det ikke, at denne er skadelig for os. Faktum er, at stenaldermenneskets kost varierede kolossalt afhængig efter, hvor de opholdt sig henne i verden - og i hvilken del af stenalderen, som stræk sig over 9.000 år.

Til sidst er det tankevækkende, at visse fødevarer som paleo-tilhængerne peger fingre af, rent faktisk har været kernefødevarer for menneskeheden i årtusinder, og kost- og livsstilsrelaterede sygdomme er kun nogle få hundrede år gamle.

Måske er problemet ikke mælk og hvede - men nærmere, at vi har lavet kakaomælk og saltstænger ud af dem?
 
Fordele ved Paleo-diæten

Ok, du kender nu min holdning til stenalderkosten. Men der er også gode ting at sige om denne kostfilosofi. Og jeg ser i hvert fald to fordele: 
  1. Du spiser mindre "skraldemad". Stenalderkosten er fri for industrielt produceret mad og fast food. Der er skåret drastisk ned på sukker og hvidt brød. Alt sammen "tomme kalorier", som vi generelt spiser for meget af. 
  2. Du spiser mere "sundt" mad. Kød, fisk, æg, grøntsager, frugt, nødder og vegetabilske olier er alt sammen gode ernæringsrige fødevarer, som ofte er langt bedre end den gennemsnitlige danske kost.
 Ulemper ved Paleo-kosten

Hvis du af en eller anden årsag ikke spiser ret meget kød eller du ikke har ret mange penge til at købe mad for, så vil du sikkert opleve, at Paleo-diæten er svær at følge. Det samme gælder, hvis du er glad for at spise varieret mad fra mange verdensdele.

Og jeg synes, at Paleo-diæten er mere restriktiv end den behøver at være. Jeg er helt med på, at vi spiser alt for mange kornprodukter (og især de hvide), men det giver ingen mening at undlade dem helt for sundhedens skyld.

Det er for eksempel evidens for, at vegetarer lever længere og sundere, selv om en stor del af deres kalorieindtag kommer fra kornprodukter. 

Og hvad kan jeg bruge det til?

Det er ikke overraskende, at Paleo-tilhængerne føler, at deres helbred er forbedret. Især ikke, hvis de spiste som gennemsnits danskeren før. Spørgsmålet er, om de kunne føle sig lige så sunde på en mindre restriktiv kost?

Jeg postulerer, at du sagtens kan tage ideen om at spise masser af grønne uforarbejdede madvarer og fisk samtidig med, at du spiser lidt brød nu og da. Måske en slags 60% Paleo-diæt og føle dig lige så sund.

Men det videnskabelige belæg bag Paleo-kosten og langtidseffekten af at følge den er meget spekulativt i mine øjne.

Mon ikke, at det gamle råd om at finde en koststil, der passer til dig og din livsstil er det bedste bud?

3 kommentarer:

  1. Tak for et super godt indlæg. Jeg er af den overbevisning at al fanatisme er dårlig, variation og ja, selvfølgelig undgå, så vidt muligt, de voldomme industrialiserede produkter, så tror jeg vi har det bedst.

    SvarSlet
  2. Super spændende indlæg om en (efterhånden meget hypet) kost som mange vælger at følge, Selv er jeg inspireret af den så langt til at madvarer stort set skal være proteinrige, naturlige og gode kilder til fibre, men jeg udelukker hverken mejeri produkter, proteinpulver eller kulhydrater da min krop fungerer bedst med disse inkluderet i min kost.

    Derfor er jeg utrolig enig i din konklusion! :D

    Kh Anna
    thewonderwomanwannabe.blogspot.com

    SvarSlet
  3. Virkelig interesant indlæg! Sætter gang i tankerne.
    Kh

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...