fredag den 21. oktober 2011

Sådan undgår du ømhed efter træning

Ryster dine ben dagen efter løbeturen? Har du svært ved at gå op ad trapper efter du har trænet ben? Ingen bryder sig om at være øm i kroppen. Denne gang undersøger vi, hvordan vi kan undgå ømme muskler efter hård træning. 

Ømhed er helt naturligt, og kan desværre ikke undgås hundrede procent. Den kan dog kontrolleres, og ordentlig restitution vil ikke kun minimere efter-træningssmerte, men også gøre dig træningsklar væsentlig hurtigere igen og optimere dit træningsudbytte. Mindre smerte og øget udbytte. 

Hvad er restituering?

Al træning vil i en eller anden grad tilføje din krop skader. Disse mikroskader er dem, der får kroppen til at tilpasse sig din træning ved fx at øge muskelmasse eller styrke knoglerne. Kroppen reparerer disse skader i hvileperioden efter træningen ved bl.a. at udbygge de helt små blodårer i de skadede områder, så muskel- og knoglevæv kan forstærkes.

Det er derfor helt afgørende, at kroppen får tid til at hvile efter træningen. Alternativet er skader, nedadgående præstation og ringere udbytte af træningen. 

Jamen, jeg er virkelig øm efter min træning. 

Ømhed er egentlig et positivt tegn på, at du har arbejdet hårdt. Ømhed er helt i orden så længe, at den blot er en summen i baggrunden eller lidt stive muskler. Anderledes er det, hvis du har svært ved at gå eller strække armen ud. Det kan nemlig være tegn på, at du har øget træningsniveauet for hurtigt eller du ikke har restitueret ordenligt. Fagudtrykket for muskelømhed er DOMS, som står for Delayed Onset Muscle Soreness. DOMS betyder at ømheden ikke topper før adskillinge dage efter træningen. Typisk to dage efter. 

Ømheden skal altid ikke være forbundet med decideret smerte. I så fald skal du holde godt øje med næste afsnit. 

Sådan får du bugt med ømheden

Kosten. Umiddelbart efter træningen skal du have noget at spise. Uden mad får du ikke nok energi til næste træning, du har ikke nok protein til at reparere muskler og du har heller ikke nok fedt til at producere væksthormon og ordne led. Noget så simpelt som en kvart mælk og en banan eller ris med skinketern vil være perfekt. 

Væske. Når det gælder restitution, så er det vigtigt at få rigeligt med væske. Selv om det lyder lidt aparte, så kan det betale sig at holde øje med farven på dit urin. Det skal være næsten farveløst til lyst gul - hvis ikke skal du indtage mere vand.

Bevægelse. Efter træningen kan en gåtur på løbebåndet, en rolig cykeltur eller ti minutters udstræk være med til at få ophobet mælkesyre væk fra musklerne og modvirke muskelømhed. Tour de France-rytterne skulle efter sigende benytte sig af at bade med skiftevis koldt og varmt vand i 30 sekunder af gangen.

Salver: Da jeg styrkeløftede var der en del af medlemmerne, som brugte Tiger Balsam for at lindre ømme muskler. Jeg har aldrig brugt det selv, men måske virker det for dig. 

Der er ingen grund til at gå og have ondt efter hver træning. Hvis du er en af dem, der lider af udtalt muskelømhed efter hver træning, så brug rådene ovenfor. Og har du selv nogle, som du gerne vil dele med os, så læg endelig en kommentar. 

Image: Ambro / FreeDigitalPhotos.net

10 kommentarer:

  1. Det er meget, meget sjældent jeg er øm efter træning. Jeg skal løbe mere end 27 km eller løbe de km på noget under to timer inden jeg får ømhed.

    Dengang jeg begyndte med løb og efter få måneder accelerere mine ture væsentligt fik jeg lidt ømhed; men jeg er oftere træt end øm.

    SvarSlet
  2. Hej Hammy,

    Og det tyder netop på, at ømheden hænger sammen med, hvor meget du presser dig selv.

    Selv som ømhed ikke kan bruges som en decideret indikator, så er en i hvert fald et fingerpeg om, hvor meget man lægger i sin træning.

    Så hvis du aldrig er øm, så skulle du måske forsøge at løbe længere eller hurtigere?

    SvarSlet
  3. Nej, når jeg ikke er øm, er det fordi jeg træner korrekt. Det er vigtigt, at kunne træne igen næste dag, og for folk som mig der ikke kun dyrker én sport, er det vigtigt at kunne træner igen senere på dagen, eller straks efter søvn.

    Vi søger at efterleve den regel om, at du aldrig må blive så presset af træningen, at man ikke kan gøre det samme igen næste dag.

    SvarSlet
  4. Det synes, jeg lyder interessant. Jeg håber, at du vil uddybe følgende spørgsmål.

    Er din påstand, at korrekt træning (her taler vi generelt) ikke medfører DOMS?

    SvarSlet
  5. Det kan jeg ikke svare på, da jeg ikke har uddannelsen til, at diagnostisere DOMS. Jeg ved ikke, hvor meget der skal til før, det er DOMS.

    Men hvis man to dage efter træning kan mærke det i kroppen endnu, så har man trænet for meget. Selv med ømhed ca et døgn efter træning, så vil jeg hævde, at man har trænet for meget.

    Det er noget andet at være træt i kroppen efter træning. Det er helt okay, at have trænet så meget i en længere periode, at kroppen er træt - derfor nedtrapper man træningen op til vigtige konkurrencer fx løb og cykling.

    SvarSlet
  6. Tak for kommentaren.

    Jeg synes, at det er en spændende diskussion. Umiddelbart er jeg nemlig uenig med dig i, hvorvidt DOMS er tegn på, at man har trænet for meget.

    Jeg er enig med dig i, at DOMS i en grad, der hæmmer ens bevægelse tyder på overtræning. Til gengæld tolker jeg også manglende DOMS som tegn på, at man ikke har trænet intensivt nok. Mit argument her er, at DOMS skyldes mikroskader i muskelvævet, som er nødvendig for hypertrofi. Sagt på en anden måde, så er der en smule sandhed i "no pain - no gain".

    Måske skyldes vores forskellig opfattelse, at du tager udgangspunkt i udholdendhedstræning og jeg i styrketræning.

    Hvad tænker du?

    SvarSlet
  7. Selvom jeg helst gerne vil undgå at få ømme muskler, så må jeg indrømme, at jeg også ser ømme muskler som et tegn på, at mine muskler har arbejdet hårdt. Generelt døjer jeg mest med ømme muskler, når jeg har trænet intensivt hver dag i en længere periode eller er på skiferie. Men det var interessant at læse, hvor forskelligt I ser på DOMS.

    SvarSlet
  8. @Henriette

    Jeg er lidt ked af, at Hammy aldrig fik svaret på ovenstående. Jeg var nemlig spændt på at se, hvordan diskussion ville udfolde sig.

    Mig bekendt er der nemlig intet belæg for at hævde andet end DOMS er skabt af mikroskader.

    SvarSlet
  9. Hvad skal man så gøre hvis man har fået DOMS? Hvis man stadigvæk er øm i kroppen efter én hviledag, skal man så træne igen eller vente til ømheden er væk?:)

    SvarSlet
    Svar
    1. DOMS efter træning er helt ok. Det er blot et tegn på, at du har ydet en indsats. Og du kan sagtens træne selv om, du er en smule øm.

      Det skal selvfølgelig ikke være smertefuldt eller gøre ondt i dine led - i så fald skal du holde en længere pause.

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...