onsdag den 11. april 2012

Sådan ordnes en forstuvet ankel

De fleste har prøvet at komme til skade med anklen. Oftest er der tale om en overbelastning eller forstuvning, som det typisk tager et par uger at komme sig over. Men en korrekt og hurtig behandling er vigtig for at komme sig helt og uden fremtidige komplikationer. Sådan behandler du din skadede ankel. 

Jeg har været så uheldig at komme til skade med min ankel - og endda på den lede måde. I påskeferien har jeg renoveret tag, og var så uheldig at vride om på min ankel, mens jeg bar på en tung tagplade. Og resultatet af det lille stunt kan I se på billedet ovenfor.

Heldigvis går det langt bedre nu, og jeg er glad for, at jeg havde en ide om, hvordan den slags skader skal behandles.

Hvad er en forstuvning?

 Det sure ved ankelleddet er, at det er omkredset af en masse ledbånd, som er en slags hæfteplastre eller elastikker, der holder leddet på plads. Da jeg vrikkede om på foden blev flere af disse ledbånd overstrakte og små blødninger opstod. Skaden kan endda være så alvorlig at ledbåndet rives helt over, men heldigvis ikke i mit tilfælde.

Efter forstuvningen begynder det skadet område at blive varmt og hæve kraftigt. Og senere kan hele foden blive helt misfarvet, hvilket man også ser på fotografiet af min fod.

Og allerede her kan korrekt og hurtig behandling begrænse både smerte og hævelse.

Sådan behandler du skaden umiddelbart

Så hurtigt som muligt skal R.I.C.E-metoden iværksættes. Du kender sikkert R.I.C.E, da den samme metode bruges ved overbelastning eller forstuvning af andre led. De fire bogstaver står for: 

Rest - Vægt fjernes fra foden og den holdes i ro. Lad være med at bevæge foden for at undersøge, hvor stor smerten er.  

Ice - Det skadede område skal afkøles for at sinke blodomløbet og derved mindske hævelsen og eventuelle blødninger. Typisk gøres dette ved at lægge en pose fyldt med noget frossent hen over foden.

Posen holdes på foden i alt fra 5 til 20 minutter. Det vigtige er, at man er opmærksom på, at huden ikke bliver rødlig, hvilket er tegn på en forfrysning. Lettest er det at lægge et viskestykke eller andet tyndt stof mellem posen og huden. Hvis du er hurtig nok med afkølingen kan hævningen minimeres betydeligt. 

Compression - Der lægges et tryk på det skadede sted. Det kan være i form af et elastikbind eller fx en ombunden strømpe. Pointen er at støtte det skadede led og mindske hævelsen.

Bindet skal selvfølgelig ikke være så stramt. at der ikke kommer blod til leddet, så foden bliver blålig og følelsesløs.Videoen herunder viser den korrekte brug af elastikbind.


Elevation - Anbring foden så højt som muligt i forhold til hjertet. Det hjælper med at minimere hævelsen. Det vigtige her er at bevare bevægeligheden i ankelleddet. Og en gang imellem skal du forsøge at bevæge leddet.

Fra ris til mus. Behandling af skaden dagen derpå

Når du sammen med en fagmand har konstateret, at det blot drejer sig som en almindelig forstuvning, og smerter og hævelse er aftaget, kan du begynde at aktivere foden igen. Og det gøres ved at gå fra R.I.C.E til M.I.C.E.

M.I.C.E står for Mobilisation Ice Compression Elevation, hvilket blot betyder, at mobiliteten skal trænes samtidig med, at du fortsat benytter is, elastikbind og elevation af foden.

Det betyder altså, at du skal begynde at bruge foden igen. Lad være med at støtte på yderside af foden. Forsøg at gå almindeligt - dvs. hælen i jorden først og rul over fodsålen.

Hvis smerterne og hævelsen kommer igen, så skal du selvfølgelig stoppe og i gang med at bruge  R.I.C.E-metoden igen.

Herunder er en video med nogle af de genoptræningsøvelser, som jeg selv bruger.


Og der findes desuden denne fine genoptræningsvejledning fra Region Nordjyllands Ortopædkirurgi, som også kan printes ud og bruges som inspiration.

Men da jeg er en utålmodig sjæl, og gerne vil tilbage på fødderne så hurtigt som muligt, så findes der heldigvis også mere drastiske måder. Nemlig isbad til foden. Det er bestemt ikke behageligt, men det fjerner hævelse og smerte ganske effektivt. Du kan se et eksempel herunder:


Opsummering

Nu skal jeg understrege, at jeg hverken er læge eller medicinsk uddannet, og derfor skal du naturligvis forbi skadestuen, hvis du har den mindste mistanke om, at det kan være andet end en forstuvning af din ankel. Men jeg håber at ovenstående råd kan hjælpe dig til en hurtig bedring.

Og husk at du hjertens gerne må bruge artiklen - enten på din egen blog eller ved at dele den med andre.

2 kommentarer:

  1. Det var dog en fantastisk fod, du der kan fremvise - og tro mig, jeg kender fornemmelsen, da jeg har prøvet noget lignende 9 gange fordelt på begge ankler. Til sidst fik jeg en ledbånds-operation i den højre, da jeg efterhånden ikke kunne gå almindeligt hen ad lige ved uden at vrikke rundt.
    Jeg er enig med dig i dine betragtninger vedr. behandlingen, og jeg tror, det er særdeles vigtigt, at man får mobilitet omkring leddet så snart, man kan. Lige nu sidder jeg også med en øm ankel - den er dog slet ikke så flot som din denne gang, da vriddet tilsyneladende ikke skete i selve ankelleddet men nærmest frem over foden, så det er senerne ovenpå foden, der gør ondt. Men jeg prøver lige så stille at komme i gang igen med at gå forsigtigt og med gode pauser, og det går forbløffende godt. Held og lykke med din fod og god bedring - og tillykke med de 100.000 :o)

    SvarSlet
  2. Hej Nina,

    Og lige præcis med hensyn til ankler og svage led er mobilitetstræning af raske led så vigtig. Og er ikke et sekund i tvivl om, at dette ville have gået langt værre med min ankel, hvis jeg havde forsømt dette i min almindelige træning.

    Desværre er der bare ikke ret mange, som gør det.

    Og tak for kommentaren.

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...