søndag den 13. maj 2012

Tips fra professionelle bagere

Groft brød er fundamentet for en sund og varieret kost, det ved vi alle. Samtidig er hjemmebagt brød er brød billigt sammenlignet med kød og grønt. Men hvordan bager du et godt, sprødt og luftigt brød?  

Der er ingen tvivl om, at fødevarer er blevet dyrere - især kød og grønt. Og lige præcis kød og grønt er de fødevarer, som du bruger bruger mest af, hvis du styrketræner eller forsøger at tabe dig.

Et godt og groft brød er min løsningen på tårnhøje madudgifter. Og med lidt omtanke kan proteinindholdet i brød blive højt og samtidig være mættende. Et perfekt kostfundament til træning og slankekuren.

Og samtidig bliver kvaliteten så meget bedre af at være hjemmebagt. I hvert fald, hvis du kan finde ud af at bage. Og det er måske her, at de fleste mennesker har givet op, for bagerhåndværket er ikke let let at gennemskue.

Men heldigvis findes der gode råd fra Amo.dks bageskole.


Tips fra professionelle bagere

Bagning er en kunst på lige fod med anden madlavning.  Og selv om jeg har bagt mange brød og boller, så har resultaterne være temmelig svingende. Så derfor jeg flittigt samlet guldkorn fra Amos bagefilm.

Især disse to har forbedret mine bageresulater:



Og glutenprøven har jeg været inde på i en tidligere artikel, men den kan sagtens tåle repetition:

h

Og der findes en håndfuld mere, som jeg bestemt kan anbefale.

En opskrift på falderebet.

Og skulle du nu få lyst til at bage et brød, så kan jeg anbefale denne opskrift, som både kan bruges til boller og brød. Og solsikkefrøene er med til at højne proteinindholdet.

Jeg bruger som regel tørgær, og derfor er opskriften lavet til dette. Bruger du alm. gær, så brug 50 g, som oplæses i den lunkne væske. 

Ingredienser:

  • 100 g knækkede hvedekerner 
  • 200 g rugmel
  • 100 g grahamsmel
  • 400 g Hvedemel 
  • 3 dl mælk
  • 3 dl vand
  • 1 tsk salt
  • 1 brev tørgær

Fremgangsmåde
  1. Jeg begynder med at hælde 3 dl kogende vand overhvedekernerne, og mens de bløder op finder jeg resten af ingredienserne frem. 
  2. Jeg vejer melet af, og blander de forskellige typer sammen i en stor skål. 
  3. Tørgær og salt blandes omhyggeligt i melblandingen. Brug lidt tid på at gøre det grundigt. 
  4. Hæld den kolde mælke over de nu opblødte hvedekerner, så væsken bliver lunken.
  5. Melet tilsættes løbende indtil dejen har fået den rigtigt konsistens
  6. Ælt, ælt og ælt indtil gultenprøven kan bestås
  7. Dejen tildækkes og hæver i 20 min. 
  8. Del dejen i to kugler, hvis du bager brød. I flere hvis du bager boller. 
  9. Kuglerne tildækkes og hæver i yderligere 20 min. 
  10. Bages i 25-30 min ved 210 grader (varmluft).
 Og husk, at du hjertens gerne må bruge denne artikel på din egen blog eller hjemmeside. Og giv den en +1 med Google-knappen herunder, hvis du synes om den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...