fredag den 18. februar 2011

Spis dig til et vægttab med stofskiftediæten

Kostændringer og slankekure er altid et populært samtaleemne. Især når vi er nået et lille stykke ind i det nye år, og sommeren er kommet så tilpas nær, at de fleste får kuldegysninger, når de tænker på, hvordan de kommer til se ud i sommertøjet. Men hvilken slankekur er egentlig den bedste? Denne uge skal du eksperimenterer med stofskifte- eller højproteindiæten.

Masser af grønt og protein. Sådan!
Sidste gang talte vi om, at et effektivt vægttab kræver en slankekur, der tager højde for vores forskelligheder. Vi holder sjældent særlig længe på en kur, der kræver, at vi spiser madvarer, vi ikke bryder os om. Skal vi ændre for mange af vores vaner på een gang, bliver det også hurtigt småt med motivationen, og vægten ryger næsten lige så hurtigt på igen, som vi mistede den. Derfor siger alt fornuft, at vi selv bør sammensætte en diæt, der passer til netop vores eget behov.

Derfor kigger vi nu på de tre hovedgrupper af slankekure med henblik på at kunne lave vores egen. Den første gruppe er lav-kulhydrat eller høj-proteindiæterne, også kendt som stofskiftediæterne.  Atkinskuren, South Beach-kuren og Arne Astrups høj-proteindiæt tilhører denne gruppe.

Hovedantagelsen er, at alle kalorier ikke "feder" lige meget. Altså en holdning, der går mod den klassiske matematiske ide om, at et vægttab skal komme fra et energiunderskud. Om underskuddet så skal hentes fra fedt, protein eller kulhydrater er så i princippet lige meget. Man kunne tabe sig ved at spise flødeskumkager, blot man sørgede for at indtage færre kalorier end man forbrændte.

Terien bag stofskiftediæten er ofte den termiske effekt. Den termiske effekt er den energi, som kroppen bruger på at nedbryde, optage og lagre føden. Protein er forholdsvis "dyrt" at omdanne. Omkring 30% af energien i proteinet bruges af den termiske effekt. Sagt på en anden måde, så er 30% af kalorierne fra protein "gratis" vægtmæssigt. Herudover mætter protein mere end en tilsvarende mængde kulhydrat eller fedt.

I de nyere udgaver af stofskiftediæterne inddrages det glykæmiske indeks også.

Fordelene ved denne type diæter er:
  • Du skal ikke tælle kalorier, hvilket er en befrielse for mange.
  • Du kan stort set spise, hvad du vil - blot det er fra de rette fødevaregrupper.
  • Der er sjældent tale om, at man bliver sulten.
Ulemperne ved denne type diæter er.
  • Det kan være svært at undvære sukker og andre søde sager.
  • De klassiske proteinkure tillader ikke brød
  • Man skal være temmelig opfindsom i et køkken, når grundprodukter som ris, kartofler og pasta skal begrænses.
Det store eksperiment.

En superkort udgave af en stofskiftediæt kunne være denne: Undlad alle fødevarer lavet med mel og sukker. Spis samtidig mere magert kød.

Ovenstående "diæt" er på ingen måde tiltænkt et længerevarende vægttab, men noget du kan prøve i en uge eller to. Mens du prøver denne forsimplede form for stofskiftediæt, skal du stille dig følgende spørgsmål:
  • Føler jeg mig mere eller mindre sulten, end jeg plejer?
  • Spiser jeg mere eller mindre ved hvert måltid?
  • Spiser jeg oftere?
  • Er det ubehageligt eller kluntet at følge disse regler?
  • Hvordan er mit energiniveau i løbet af dagen?
  • Ville jeg kunne følge en lignende diæt i længere tid?
  • Hvordan er kvaliteten af min mad i denne uge - er det sundt?
Mens du eksperimenterer med ovenstående, må du meget gerne skrive et par kommentarer om, hvordan det er gået.

Læs de andre artikler i serien her:
Sådan vælger du en slankekur, der virker
Derfor overspiser vi

Kan du lide indlæggene her på bloggen? Så spred budskabet ved at tilmelde dig som fast læser eller abonner på bloggen. En kommentar er også altid velkommen.

Image: Suat Ehman / FreeDigitalPhotos.net

5 kommentarer:

  1. Hej

    Superfed artikel.

    Jeg spiser proteinrigt stort set hver dag. Ikke fordi jeg følger en bestemt kur, men ganske enkelt fordi det er det sundeste. En sidegevinst er at jeg siden August og til nu har tabt mindst femten kilo fedt og sandsynligvis taget ca 2 kilo muskler på. Det skal dog lige tilføjes at jeg også træner hårdt, stort set hverdag, med frie vægte. Og der er altså ikke noget som et par spejlæg, godt rugbrød fra bageren, en ordentlig skvat hytteost, en avocado, et par ørreder efter træning. Og skyl så lige det hele ned med flydende soyaproteinmælk. Det gir en supergod restitution og i sidste ende gode og stærke muskler.

    Hvis man er mere til kød, altså rigtig kød som nogen mænd vil mene, jamen så nup da lige en 400 grams steak fra slagteren der er godt mør, steg den i ægte Lurpak smør brug bare rigeligt og så lidt bearnaise sovs den fra knorr og brug Fløde og igen lurpak smør. Og ok så lige en fem seks kartofler til og en ordentlig skvat tyttebærsyltetøj og så lige godt med bønner til. Sådan en nupper jeg ca hveranden måned to dage i træk. Starter fredag aften med bøffen. Lørdag morgen står den så på fire blødkogte æg, avocado og soyamælken, så til træning og til frokost godt med tun på lækker rugbrød. Til aften er det igen bøffen og så søndag morgen igen æggene. Så afsted til træning og efter træning fisk. Så bliver der squ ladet godt op med proteiner af den allerbedste slags. Det heddder også at booste kroppen.

    En super proteinkilde er tun. Der er ca 22 gram protein pr 100 gram tun og kun 2 gram fedt. Min foretrukne proteinkilde er så afgjort vildt, men jeg er desværre ikke jæger. Men er lige ved at tro at kød fra vildt er noget af det sundeste der findes. Og så den sovs der bliver.....smiler

    Knud

    SvarSlet
  2. Knud: At booste kroppen med steak, fløde og smør, what the fuck.. Går du også ind for tarmrensning og faste for ligesom at få renset alle affaldsstofferne væk?

    Men noget andet er, om du ikke lige vil dokumentere denne påstand: :)
    "Jeg spiser proteinrigt stort set hver dag. Ikke fordi jeg følger en bestemt kur, men ganske enkelt fordi det er det sundeste."

    SvarSlet
  3. Hej Jens

    Nu har jeg så tabt 20 kilo siden august 2010 og øget min muskelmasse væsentligt som et resultat af en proteinrig kost og træning med frie vægte.

    Der er flere "eksperter" der mener man skal spise proteinrigt. En af dem er dansker og hun hedder Anna Bogdonova. Hun er uddannet i noget der hedder Polquinn metoden. Har lige fulgt hendes anvisninger i en uge. Jeg starter nu dagen med tre-fire æg og fisk som eks laks og tun og ørred.

    Nu har jeg i tre uger gået til noget der hedder Bodyflow. Bodyflow er en blanding af Yoga og Tai Chi. Øvelserne køres i hurtigt tempo, og de giver styrke, smidighed, hurtighed og balance. Det er totalt sejgt.

    Lige lidt blær: Nu kan jeg lægge mig på en bænk, sætte røven udover, tage fat i bænken på kanterne bag hovedet med hænderne og så hæve mig op til lodret position, hvilende på skuldre og nakken. Så gå ned kun på skuldrene til vandret, næsten hele vejen. Det er squ da ret sejgt af en på femti:)

    Altså nu er der jo ikke så mange affaldsstoffer i den mad jeg spiser, så det er ikke nødvendigt med tarmrensning. Men jeg synes da at du skal prøve det. Så kan du jo dele ud af dine erfaringer herinde med det.

    Faste gør jeg med jævne mellemrum. Så sparer man jo en del kroner den dag og får tæret lidt på fedtdepoterne. Og så nupper jeg lige 20 km i skoven på min MTB og vægtræner i to timer og mediterer i en. Så er man godt brugt den dag og sover helt stille om natten. Det skulle du prøve:)

    kærlig hilsen knud

    SvarSlet
  4. Hej Knud. Det er dejligt, at du har haft succes med vægttab og øgning af muskelmasse:)
    At du følger hende Annas anbefalinger er jo ikke ensbetydende med at proteinrig kost er sundere end andre måder at tilrette sin kost på. Det håber jeg, at du kan se!

    Tarmrensning er ikke nødvendigt uanset hvad. Bente KP skrev forleden om det i hendes klumme i Politikken.

    Vh. Jens

    SvarSlet
  5. Proteiner mætter, sammen med fibre, mere end de raffinerede kulhydrater - i hvert fald i min mave, så grove grøntsager og protein er en god hos mig.

    SvarSlet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...